Dela sidan:

Zlatan Ibrahimovic blev affischnamn och dragplåster när appen Mikz lanserades för drygt två år sedan. Till många journalisters förtret valde han att kommentera sina insatser i "Zlatan Unplugged" istället för i den mixade zonen efter matcherna. Senare följde andra stora affischnamn efter med egna appar, exempelvis Leo Messi, Mikael Persbrandt och Blondinbella

Men profilerna till trots har bolaget haft märkbart svårt att tjäna pengar. I det senaste bokslutet, som nyhetsbyrån Rapidus har tagit del av, gick de med 63 miljoner kronor i förlust samtidigt som omsättningen landade på 1 (!) krona. Sedan starten har Mikz kostat ägarna – framför allt affärsmannen Dan Olofsson – hela 300 miljoner kronor. 

I en kommentar till resultatet säger han att pengarna är en investering där förhoppningen är ett positivt slutresultat. 

Innan sommaren gick bolaget ihop med norska United Bloggers och bildade United Influencers. Affärsmodellen gjordes delvis om och i samma veva skrotades varumärket Mikz. 




Dela sidan: