Dela sidan:

Det svenska fintechbolaget Zmarta Group har vuxit starkt i Norden och lanserades även i Tyskland förra året. Med nya ägare ska företaget ges bättre förutsättningar att expandera på alla sina marknader.

– Vi är mycket stolta över att Zmarta Groups tillväxtresa i Norden och Tyskland uppmärksammas även i Europa. Vår fokuserade satsning på digitala lösningar som förenklar konsumenters privatekonomi har varit framgångsrik, och nu är det dags att lyfta verksamheten ännu ett steg tillsammans med Bauer Media Group", säger Björn Lander, vd för Zmarta Group i ett uttalande. 

Zmarta Group tillhandahåller i dag, bland annat genom varumärket Zmarta, en digital plattform för förmedling av lån, försäkring, kreditkort och sparande. Hittills har fler än en miljon kunder i Sverige, Norge, Finland och Tyskland nyttjat företagets plattform. I år lanserade företaget också en app som ger konsumenter översikt kring sin privatekonomi.

Via sina mediatillgångar, främst inom radio, kan Bauer Media hjälpa Zmarta att stärka sitt varumärke ytterligare i Norden. Bauer Media är också mycket starka på sin hemmamarknad Tyskland och andra europeiska marknader som är av intresse för Zmarta Group.

– Vi vill hjälpa alla konsumenter att förbättra sin privatekonomi med målet att bli norra Europas främsta digitala plattform för privatekonomiska tjänster. Bauer Medias breda nätverk, finansiella muskler och långa erfarenhet av de europeiska marknaderna ger oss de allra bästa förutsättningarna för att uppnå detta, säger Björn Lander i ett uttalande.  

Förvärvet avtalades i juli, och slutförs alltså nu, bland annat efter att ägarbytet har godkänts av Finansinspektionen. Under 2015 omsatte Zmarta Group 347 miljoner kronor. Under första halvåret 2016 växte intäkterna med 39 proent.



Dela sidan: