I januari 2009 slog Volontaire upp portarna med en grundbesättning på nio personer. En av dessa var copywritern David Orlic som nyss lämnat Garbergs för att satsa på en ny typ av kommunikation. Efter några tuffa år har byrån hittat en stabil grund att stå på och består i dagsläget av cirka 30 medarbetare. I det läget väljer David Orlic, vice vd och delägare, att lämna sin skapelse.
– Målet med all organisationsutveckling måste vara att bygga upp en verksamhet där man själv inte längre behövs. Jag kan stolt säga att vi har nått dit nu. Organisationen är framtidssäkrad, har en stark position på marknaden och flera naturliga ledare, säger han.

LÄS MER: Hon är ny vd på Volontaire

David Orlic kommer att slutföra jobbet på byrån och lämna helt om ungefär en månad.
– Det är inte lätt att lämna ett bolag som jag varit med och grundat och drivit i åtta år. Men ledarskap handlar också om att veta när det är dags att flytta på sig. Det här är en väl förberedd förändring. Volontaire har utvecklats till en modern huvudbyrå och vi har gjort flera viktiga rekryteringar det senaste året. Timingen är perfekt, säger han.

Resan med Volontaire beskriver kan som "otrolig". Både vad gäller den framsynta visionen, ekonomiska tillväxten och de kreativa utmärkelserna med Grand Prix i Cannes som grädde på moset. Men själv anser han alltså att den egna rollen blivit överflödig.
– Om man är en innovativ organisation som vill leda utvecklingen i sin bransch måste man också våga utmana de interna strukturerna och lyfta fram nya ledare med andra perspektiv. Det behövs för att Volontaire ska kunna ta nästa stora kliv.

Hur länge har tankarna på att lämna funnits?
– De har vuxit fram över tid, men aktivt har vi planerat för successionen i två år och utvecklat organisationen därefter. Nu är vi framme vid överlämningen.

Har motivationen börjat tryta?
– För varje nytt uppdrag som Volontaire har fått, för varje presentation som hållits och varje projekt som genomförts, har jag successivt upptäckt att jag inte behövs. Jag är så imponerad av våra medarbetares strategiska höjd, innovationsförmåga och hantverk att jag blir helt knäckt. Jag är praktiskt taget överflödig.

David Orlics aktier i byrån kommer att tas över att de befintliga delägarna. Den resterande delen av året ska han sedan att ägna åt hjärteprojektet Stockholm Open (tillsammans med Lamin Sonko och Maja Bredberg) samt ordförandeskapet i Komm. Men så småningom vill han börja arbeta med hållbar affärsutveckling. Men exakt vilken form det kommer att ske i kan han inte berätta.
– Den hållbara omställningen är vår tids viktigaste fråga. Den genomsyrar alla delar av näringslivet, politiken och samhället. Och som allt förändringsarbete är den beroende av kommunikation, säger han och fortsätter:

– Många pratar om hållbarhet idag, och det är självklart bra. Men hållbarheten är ingen isolerad uppgift – det handlar om att framtidssäkra affären. Det här är en ny horisont för kommunikationsbranschen. Det är en större förändring än hybridiseringen av kommunikationsdiscipliner och mer komplex än digital transformation. Jag kan inte tänka mig något roligare och mer intressant att jobba med och lära mig mer om.

Mellan raderna indikerar David Orlic att nästa utmaning kan finnas på kundsidan.
– Jag vet att jag vill jobba ännu mer med affärsutveckling, organisation och hållbarhetsfrågor. Det skulle vara lärorikt att jobba i en större organisation, men inget är bestämt. Jag har heller inte bråttom.

Är det inte nervöst att sluta utan att ha något nytt klart?
– På ett sätt är det det. Men det vore konstigare att lämna Volontaire för ett annat jobb. Att bygga upp något från grunden i åtta år är mer än ett arbete. Jag behöver distans till det för att hitta en ny utmaning.

David Orlic säger även att han tänker fortsätta som ordförande i Komm åtminstone fram till årsmötet i maj då mandatperioden går ut.