Dela sidan:

Soldränkra stränder, fartfyllda fester och besök i spännande städer. På bara två månader gick Louise Delage från helt okänd 25-åring till en person med över 18 000 följare på Instagram. Här fick användarna hänga med hennes till synes lyckliga tillvaro.

Beach & Friends 😻

Ett foto publicerat av Louise Delage (@louise.delage)



För att öka spridningen av bilderna och därmed följarskaran använde hon en mängd olika populära hashtags.

Pétanque

Ett foto publicerat av Louise Delage (@louise.delage)



Få reflekterade förmodligen över det faktum att i stort sett varje bild innehöll någon typ av alkohol. 

En dryg månad senare avslöjades bluffen genom en film på hennes konto med budskapet "Like my addiction". I själva verket var hon en påhittad karaktär av den franska organistionen Addict Aide, vars mål är att öka kännedomen om alkoholism bland unga människor. 

Cheers ! 🍷

Ett foto publicerat av Louise Delage (@louise.delage)


Bakom kampanjen står reklambyrån BETC tillsammans med produktionsbolaget Francine Framboise. För Adweek berättar de om kampanjen: 
– Vi fick lära oss om svårigheterna med att upptäcka ett missbruk hos någon som är närstående. Ett intressant sätt att visa det var att skapa en person som människor möter varje dag, men som de aldrig skulle misstänka var en missbrukare. Detta genom att skapa ett fejkat Instagram-konto, säger byråns kreativa chef Stéphane Xiberras Paris.

Totalt har kampanjen fått över en halv miljon videovisningar på Instagram, Facebook och Youtube. Se filmen om hur det gick till här:



Dela sidan: