Dela sidan:

Michael Grimborg tog över som marknadschef på Synsam för nästan precis ett år sedan. På frågan om han skulle se över optikkedjans byråsamarbeten svarade han då:
– Nästa steg blir att fundera på hur:et. 

Det har han gjort nu. I februari valdes 3 Kronor till Synsams mediebyrå samtidigt som samarbetena både med reklambyrån TBWA och mediebyrån Starcom avslutades. Parallellt har byrån Folket Sthlm anlitats för att mejsla fram och driva en inhousebyrå åt Synsam, skräddarsydd för optikerkedjans behov. Planen realiserades den första mars.

– Det är inget konstigt med det. Att vi sa upp kontrakten med medie- och reklambyråer är val baserade på vårt nordiska behov Att få ihop fyra marknader som jobbat olika ska nu mer jobba som en, säger Michael Grimborg och bekräftar samtidigt att lösningen är en kostnadsfråga.

Varför valde ni en inhouselösning?
– Det är det moderna sättet att jobba på. Det går fortare och du jobbar med folk som sitter på samma sida av bordet som du själv. Vi är inne i en intressant resa och har ett starkt varumärke. Därför är det inga problem för oss att attrahera människor som vill vara med och förändra en bransch inhouse. Mycket av det vi gör har aldrig gjorts förut så det finns inget facit att luta sig mot. De som är med nu skapar nya Synsam, säger han.

Vad är det för kompetens ni har rekryterat?
– Vi rekryterar utefter vilket behov vi har för tillfället, så det varierar. Det kan röra sig om copy-, ad-, original-, eller social mediekompetens. Det är mitt behov för att skapa content. I nuläget är vi cirka fem personer.

Det var i juni 2013 som Synsam valde TBWA som partner för sin marknadskommunikation. Byrån har prisats för sina kampanjer, bland annat vann "Bli ditt andra jag" både Guldägg och prisades i Resumés tävling Månadens kampanj i fjol.

Även Starcoms arbete för Synsam har belönats. 2012 vann de ett bronslejon i Cannes Lions för kampanjen "The Offside Sponsorship".



Dela sidan: