Dela sidan:

I går publicerade Josefine "Little" Jinder, med närmare 17 000 följare, ett inlägg på sitt eget Instagram-konto där hon boostar H&M:s höstkampanj #ladylike. "Här står jag i samarbete med #hm och drömmer om att få prata, skriva och ta den platsen jag känner för, utan att ständigt bli definierad som en störig eller provocerande tjej" skriver hon i bildtexten. 



Senare på kvällen publicerade serietecknaren Liv Strömquist ett inlägg på Instagram där hon riktar vass kritik mot bolagets dubbelmoral. Bilden är en skärmdump från en artikel om missförhållanden i klädkedjans fabriker i Kambodja från i april i år.



I kommentarsfältet till inlägget, som i skrivande stund fått drygt 2500 gillarmarkeringar, är Little Jinder självkritisk till sin egen medverkan i kampanjen. 

"dom har ju tex köpt min (& andra feministiska profiler som@rnbhermansson) instagram för att d tydligen e fräckt m feminism nu, så sjukt jobbigt beslut pga går emot ens privata värderingar med hela H&M -men behövde deg så d vann. hatar kapitalismen pga. #hora" skriver hon. 

Little Jinder får credd av andra användare för sin transparens kring beslutet att medverka i H&M-kampanjen. Hon utvecklar varför hon ändå valde att tacka ja: 

"Man får ju stå för det man gör... speciellt när man tar tvivelaktiga beslut. jag får dålig smak i munnen av mig själv men det drygar ut kassan så man kan pyssla med i mitt fall musik när corporate pissföretag tar den enkla vägen och köper en för att man står för ngt eller har gjort ngt vilket i mitt fall blir ironiskt för att jag är 1 priviligerad tjej som inte står för H&Ms ideal "egentligen" men med glädje tar deras pengar... om inte jag hade gjort d hade nån annan idiot fått dom. H&M får gärna betala min hyra men man kan ju inte bortse från att man blir en del av problemet plus förlorar en del trovärdighet. det är kefft".



Dela sidan: