Podden som sponsringskanal blir en alltmer etablerad marknad för annonsörer. Det visar inte minst resultatutvecklingen för Alex & Sigges podcast. Förra året drog duon in nära 200 000 kronor per avsnitt vilket motsvarar uppemot 10 miljoner kronor i årliga intäkter.

Podcasten, som i förra veckan hade omkring 750 000 lyssnare, förtsätter att växa. I år kommer omsättningen att landa på mellan 12 och 15 miljoner kronor. Enligt bolaget som sköter försäljningen: 

– Vi har sprängt en vall pengamässigt, säger Hannah Widell vd för Perfect Day Media till Resumé.

2012 började Alex Schulman och Sigge Eklund med sina poddsändningar. Podcasten blev snabbt en av Sveriges populäraste och duon var också tidiga med att ta in sponsorer med If som första partner. I år har försäkringsbolaget återvänt som sponsor efter ett kort uppehåll och bland övriga sponsorer märks Läkerol, Clas Ohlson, Bookbeat och Hitta.se.

I morgon kan ni läsa hela intervjun med Perfect Day Medias vd Hannah Widell där hon berättar om hur hon byggde upp bolaget, nysatsningarna, vad hon tror blir nästa stora grej och hur det gick till när Mikael Perbrandt Skapade sin omtalade podcast.