Dela sidan:

Året är 1986 och japanska Nintendo har äntligen lanserarat flaggskeppet Nintendo 8-bitar, NES, i Sverige. Daniel Goldberg längtar efter att få sätta tänderna i spelkonsolen – men föräldrarna är av en annan åsikt: sonen ska ha en dator, inte en spelmaskin.

Kanske var det någonstans där som upprorets låga tändes. Från den dagen och trettio år framåt har han nämligen köpt nästan alla spelkonsoler som lanserats, inte bara av Nintendo, utan även Sega och Sony.
– Jag har ett nästan sjukligt samlarintresse. Hela min källare är full av gamla spelkonsoler och spel, det är min stora grej.

Under hela efterföljande karriär som en av landets tyngsta spel-, tech- och näringslivsjournalist har Di Digitals redaktionschef Daniel Goldberg följt hur den tidigare smala spelindustrin växt till att, med ekonomiska mått mätt, bli samtidens största kulturindustri. Det har hela tiden funnits en idé om vad som väntar efter journalistiken: Ett jobb inom spelbranschen.

LÄS MER: Startade upp Di Digital – nu lämnar han journalistiken

Journalistkarriären började i mitten av 2000-talet med mediestudier i London. Han fick därefter jobb som juniorreporter på Mobile i samma stad, en tidning Daniel Goldberg beskriver som "Motsvarigheten till Resumé för den brittiska telekombranschen". 

– Det var då jag insåg hur roligt det är med branschnära journalistik. Jag gillar att vara nära sektorn och människorna och hitta spänning och dramatik i det som kan verka obetydligt.

Tech- och it-journalistiken låg då fortfarande i sin linda, framförallt i Sverige. Internationellt tog sajter som Techcrunch och Venture Beat sina första steg, och enligt Daniel Goldberg började "breda" medier få upp ögonen för tech som mer än bara konsumentjournalistik.

I sin jakt på en ny arbetsgivare i Sverige fann han själv IDG:s flaggskepp Computer Sweden. Flyttlasset gick 2007 och han anställdes bara någon vecka efter Linus Larsson. Tillsammans fick ynglingarna i princip fria tyglar att driva webben.
– Vi fick mer eller mindre köra vårt race. Vi hade ett par stora avslöjanden, som hackervågen mot Nordea och it-säkerhetsläckan av Dan Egerstad som gjorde att flera av världens ambassader kunde avlyssnas.

Med undantag för en iögonfallande avstickare till Thailand, där Daniel Goldberg tillsammans med flickvännen byggde och sålde dyra villaprojekt till "asiatiska kungligheter" och "indiska bankirer", var både han och Linus Larsson kvar på IDG och Computer Sweden i många år. Med tiden växte de ihop till goda vänner och något av ett radarpar – och samlade på sig många "hackerhistorier" som förtjänade mer utrymme än bara några nyhetsartiklar.

Trots att båda tagit klivet upp som nyhetschefer på tidningen, beslutade sig duon för att tacka för sig och istället skriva reportageboken "Svenska Hackare" baserat på de bästa berättelserna som passerat redaktionen.
– Vi hade en frilanslåda i Zinkensdamm där vi skrev våra böcker och jobb för Svenska Dagbladet, DN, Café och en del internationella tidningar. En av de bylines jag är allra mest stolt över är ett stort reportage vi skrev för The Guardian.

Slutet för perioden kom 2013. För Daniel Goldbergs del i form av barn, och för Linus Larsson ett tillsvidare-kontrakt på DN.

Men det dröjde inte länge förrän Viktor Ström på Dagens Industri hörde av sig och initierade ett nytt startskott. Han ville bygga upp en helt ny produkt – med Daniel Goldbergs hjälp.

Hösten 2014 började arbetet med en ny sajt som skulle bevaka de digitala delarna av näringslivet. Omkring ett halvår senare lanserades Di Digital med Daniel Goldberg som redaktionschef.
– Idén var att addera en kanal i näringslivrapporteringen där DI behövde bli starkare. Vi hade med oss insikten att tongivande startup- och tech-aktörer förmodligen kommer att bli ledande inom näringslivet. Men också att de stora investeringarna i näringslivet just nu kretsar kring det digitala.

 

Var det självklart för dig att hoppa på satsningen?
– Nej, inte alls. Jag hade nog redan då tänkt göra något annat. Men idén var så lockande att det var svårt att säga nej. För mig var det här också ett kvitto på något jag hade tjatat om i många år: Att näringslivet behövde ta det digitala på större allvar. Att då ha Nordens viktigaste näringslivstidning i ryggen gjorde att det kändes givet. 

Så planen var redan då att starta upp projektet och sedan lämna det?
– Nej, men jag kan konstatera att jag troligen hade tänkt vara kvar längre än det blev.

I samma veva startade den givna konkurrenten, tech- och startup-sajten Breakit. Bakom stod Olle Aronsson och Stefan Lundell, som tidigare dragit idén om Breakit för Dagens Industri – en affär som inte gick i lås då parterna inte komma överens om ägandeformerna. Istället blev det alltså två sajter.

LÄS MER: Breakit om Di Digital: ”Kul att ha provocerat fram en ny sajt”

Behövs både Breakit och Di Digital?
– För mig är det ganska självklart att det finns plats för två, förmodligen fler, redaktionella produkter i den här sektorn. Se bara på mediebranschen, som förmodligen är av mindre vikt än techsektorn rent ekonomiskt, och har Resumé, Dagens Media och Medievärlden.

– Att Di ska satsa på rejäl tech- och startupbevakning, precis som alla andra stora näringslivsmedier gör i hela världen, känns som en no-brainer. Den stora frågan är snarare vad som händer när det inte längre är relevant att prata om tech som en egen del av näringslivet. Vilken är då Di Digitals framtid – är då Di Digital Dagens Industri?

När Daniel Goldberg beskriver hur det har gått för Bonniers nya satsning, så är det enkom i positiva ordalag. Di Digital har enligt honom gått bättre än han hoppats, med överträffade trafik- och lanseringsmål, goda affärer på native och event samt en väl fungerande redaktion.
– Det är nog främst ett tecken på att det funnits ett sug hos Di:s läsare efter bevakning av den här sektorn.

Under de första 18 månaderna har man dock både tappat det tunga namnet Jack Werner – och nu alltså även Daniel Goldberg själv.
– Det är inte så dramatiskt egentligen. Vi har lyckats bygga en organisation som är väldigt personoberoende och som egentligen fungerar bra utan mig redan i dag.

LÄS MER: Jack Werner till DI-satsning

Så kom då den oundvikliga dagen, då Daniel Goldberg lämnar journalistiken för att jobba med spel. Närmare bestämt det svenska spelförlaget Paradox Interactive, vars paradgren är historiska strategispel. Bolaget omsatte 2015 600 miljoner kronor jämfört med Dagens Industris 750 miljoner. Där ska den forne journalisten, som har följt bolaget i sin bevakning i många år, anta den helt nya rollen content and communications manager.
– Det var ett erbjudande som jag inte kunde tacka nej till – på ett företag som har gjort en imponerande resa.

Exakt vilka som blir Daniel Goldbergs ansvarsområden återstår ännu att se. Men i stora drag handlar det om att driva och utveckla kommunikationen gentemot användarna. Han lyfter företagets moderna kommunikationsmetoder som utmärkande.
– När de nyligen tillsatte en ny person i styrelsen så aviserade man det direkt i användarnas forum. Det är ett transparant, integrerat och modigt sätt att kommunicera på, som verkligen tilltalar mig.

– Mediers informationsmonopol utmanas i och med nya plattformar och nya möjligheter till direktkommunikation – och det är något vi ännu bara sett början av.

Daniel Goldbergs 5 karriärtips:

  1. Säg ja till saker.
  2. Våga flytta på dig.
  3. Se den stora bilden.
  4. Ta ansvar och visa ägandeskap.
  5. Var ödmjuk.

Fakta / Daniel Goldberg

Ålder: 34.
Bor: Sundbyberg.
Uppvuxen: Hässelby Familj: "Sambo Deniz och son Rufus, snart 3 år gammal."
Tjänar: 770 900 kronor (taxerad inkomst 2015).
Karriär i korthet: Mobile (London), IDG, frilans (SvD, DN, Café, Cap&design, Etc, Internetworld mfl), Di Digital. "Skrivit fyra böcker, alla på Norstedts. Hoppas hinna med ett par till."
Utbildning: BA (hons) Media Studies, Westminster University. Grafisk form, Forsbergs skola.
Medievanor: "Stående i RSS-läsaren bland annat: Recode, Techcrunch, Kotaku, Polygon, The Guardian, WSJ, Bloomberg, FT. Alltid Lilla Drevet, Medierna i P1 varje lördag och en massa nördiga subreddits innan jag somnar."
Senast lästa bok: "Ett än så länge hemligt manus från en gammal journalistkollega."
Senast sedda film: Hail Caesar.
Favoritspel: Topp 7 all time: Ikaruga (Dreamcast), Rez (Dreamcast), Garou: Mark of the Wolves (Neo Geo), Xenogears (PS), Pirates Gold (PC), Dark Souls (PS3), Super Mario World (SNES).



Dela sidan: