När Michaela Forni startade sin blogg 2004 var det ett nytt sätt att kommunicera på och läsarna var snabba att interagera. Från början lät hon följarna vara delaktiga i sin vardag och hon har med åren byggt upp ett starkt förtroende.

Läs mer: Så väljer du rätt influencer till ditt varumärke 

 – Jag såg en annons på ett internetforum där det stod "Starta din egen internet-dagbok här!" Eftersom jag alltid haft ett gediget intresse att skriva kändes det självklart, säger Michaela Forni.

För tio år sedan var just bloggen det primära verktyget men när sociala medier kom under 2000-talet fick man via de olika kanalerna en större och bredare räckvidd.

Numera finns olika plattformar för olika syften och den totala räckvidden når ut till många fler. Så när sociala medier blev ett kompletterande verktyg till bloggen var man inte enbart en bloggare, utan en influencer.

Michaela Forni har en stor, trogen och engagerad publik. Med hjälp av text, bild och ärlighet skapas ett stort engagemang hos följarna och på sikt bygger de upp en stark relation till henne.

 – Jag har alltid fokuserat på tillit, känslor och relationen till mina läsare. Det tror jag är min främsta styrka och anledningen till att jag lyckats så bra. Många av mina läsare har följt min blogg i över tio år. Jag ger mycket av mig själv, men får lika mycket tillbaka, säger hon.

Med en lyhördhet för känslor och med sin personlighet har Michaela Forni under de senaste tolv åren blivit en stor förebild. Hennes primära målgrupp är kvinnor mellan 18-35 år som alla på något sätt kan relatera till henne som individ och till vad hon skriver. Varje vecka har hon 40 000 unika läsningar på sin blogg. Utöver bloggen använder hon både Instagram och Twitter, med en totalräckvidd på 123 000 följare.

 – Jag kunde omöjligt förstå att min blogg skulle växa sig så stor och bli min främsta huvudsyssla. Även idag använder jag min blogg som en internet-dagbok. Stundvis är inläggen skrivna rakt från hjärtat, men jag försöker parera det med att andra stunder väga orden jag skriver, för att inte missuppfattas eller råka såra någon, berättar Michaela Forni.

Nuförtiden är det många som livnär sig som influencer med hjälp av sponsrade inlägg, natives och banners. Michaela Forni lever, med andra ord, ett drömliv enligt många.

 – De bästa tipsen som jag kan ge för att lyckas som influencer är: Var ditt eget original, försök inte göra en kopia av någon annan.  Fokusera på vad du är duktig på och våga vara personlig, men lär dig skilja på personligt och privat, avslutar hon.