Dela sidan:

Regi’s branschstudie från 2015 visar att olika typer av byråer löper större risk att bytas ut av sina uppdragsgivare. De mindre pr-byråerna med en omsättning på mellan 7-25 år ligger pyrt till med en bytesbenägenhet på 27 procent. Även de större digitalbyråerna ligger i riskzonen på 24 procent.

Varför ligger pr-byråerna sämst till?
– Den största orsaken är faktiskt att denna grupp har betydligt fler samarbeten som befinner sig i den "bytesbenägna zonen", dvs med samarbeten som ligger på 1-3 år. Det får tyvärr konsekvenser för bytesbenägenheten för hela gruppen små PR byråer, säger Robert Skölfman, vd  för analys- och konsultföretaget Regi.




Mindre brand experience och varumärkes- och designbyråer kan pusta ut. Endast åtta respektive 13 procent kan tänka sig att byta ut dessa byråer.

Branschstudien visar att relationen mellan kunden och byrån hänger på tre års-strecket. Inledningsvis stiger kundnöjdheten. Efter ett-två år är det upp till bevis – klarar man den första tiden kan byrån få fortsatt förtroende. Efter cirka tre och ett halvt år kan byrån bytas ut.

– Visst finns det exempel på både längre och kortare byrårelationer, men våra observationer visar att det är väldigt vanligt att relationen går igenom en skakig period när man jobbat ihop i ungefär tre år och det bör man hålla i åtanke, säger Robert Skölfman, vd för Regi och fortsätter:

Ett stort problem är effektmätningar. 52 procent av de tillfrågade företagen känner inte ens till vilken effekt byråns arbete har haft i kvantitativa mått.

– Bristande effektuppföljning är en viktig orsak till varför man vill byta, inte bara för pr-byråer utan för byråer i stort. Byråsamarbeten där man prioriterar att mäta effekten av samarbetet har helt klart en betydligt bättre chans att överleva längre än samarbeten där man struntar i detta. Just för pr-byråerna mäts effekten i lägre grad än andra byråer. Av våra respondenter uppger 60 procent att man inte mäter effekt i jämförelse med 48 procent för hela branschen, säger Robert Skölfman.

Att sätta kvantitativa mål är viktigt, men att uppnå målen är ännu viktigare, menar kunderna. Om de kvantitativa målen inte uppnås ökar bytesbenägenheten av byråer till hela 49 procent.


Dela sidan: