Dela sidan:

Många av de hyllningar och utmärkelser vi ser i branschen i dag riktas fortfarande mot den traditionella tv-reklamen. Det finns en anledning till det; även om linjärt tv-tittande tappar mark är både TV och video populärare än på många år. Tv-reklamen har helt enkelt bara flyttat vidare.

Våra målgrupper är nu så kallade "mobile first". De tittar på video i väntan på en buss, sittandes på ett tåg, vid sina skrivbord och skickar innehåll mellan sig i klassrummet. Det innebär en stor utmaning och viktig möjlighet för vår syn på kreativitet och för svenska kreatörer. Kan vår syn på storytelling överleva skiftet till mobila enheter eller behöver vi skrota regelboken och börja om på ny kula?

Ökningen av användandet av mobila enheter har påverkat vartenda hörn av den kreativa industrin, men vi kan vara överens om tre saker.

1. Beta för alltid
Vår bransch är besatt med att slipa på något tills det känns helt rätt. Men ökningen av mobilt har gjort sökandet efter den "perfekta" annonsen överflödig. Att publicera något innebär inte slutet på arbetet, utan bara att resan har påbörjats.

Den här friheten låter oss jobba oss fram till den bästa versionen av allt kreativt arbete. Möjligheten att testa och redigera levande verk är en enorm möjlighet för oss. Men hittar vi inte balansen och enbart söker målgruppernas omedelbara tillfredsställelse så riskerar detta att bli ett hinder och en begränsning för kreativiteten. Att kunna bygga vidare på någonting ger oss enorma möjligheter, men vi får heller inte stirra oss blinda på siffrorna.

2. Det vackra i begränsningen
Vi får inte betrakta den mindre skärmen som en plats för mindre upplevelser. En sådan attityd sätter begränsningar på kreativiteten innan vi ens satt igång. Däremot måste vi jobba med dess förutsättningar och begränsningar för att leverera större kreativ höjd. Det innebär att vi måste bygga för den lilla skärmen, anpassa oss till kortare uppmärksamhetsspann eller skapa content som funkar både för den ljudlösa och den hörlursförsedda generationen. Hur kan man omfamna, ha kul med och utnyttja dessa ramar?

Vi kan lära oss mycket från gamla stumfilmer, men vi har en fördel de aldrig hade – vår publik håller den vita duken i handen.

Våra konsumenter kan nu för första gången röra, spela, flytta runt saker och uppleva innehåll i 360 grader (!). Då behöver vi större, bättre, mer engagerande och modigare idéer för den lilla skärmen, inte drömmar om det som varit.

3. Det finns inga bra regler - bara bra historier
Vi hör mer och mer om vad som fungerar och inte fungerar på mobila enheter. Till exempel antagandet om att något väldigt uppseendeväckande är det enda sättet att stoppa den fruktade scrollande tummen. Det är helt enkelt inte sant.

Lyssnare och tittare är villiga att hänga kvar om de tidigt får löftet om att det finns någonting "in it for them".

Buzzfeed använde Facebook för att berätta historien om vad som händer när du försöker få en vattenmelon att explodera bara genom att använda gummisnoddar. 11 miljoner människor tog del av sändningen (som mest 807 000 samtidigt) och den höll på i 45 minuter. Varför stannade de kvar? De visste att sändningen skulle ta slut med en smäll. Vi kan lära oss mycket av exploderande vattenmeloner.

När våra målgrupper nu bokstavligen har vårt innehåll i sina händer med en smartphone eller en platta så tvingar det annonsörer och publicister att höja sin nivå. För att sticka ut måste innehållet och sättet det presenteras på vara mer kreativt, mångsidigt och effektfullt. Jag ser fram emot hur vi tillsammans kan driva på den här utvecklingen.

Sam Rihani
Sverige-chef på Facebook



Dela sidan: