I dag samlade konsumentminister Per Bolund (MP) till presskonferens i Rosenbad för att presentera tillsättningen av utredningen "Reklamlandskap i förändring". Utredningen kommer att ledas av Gunnar Larsson, generaldirektör för Kammarkollegiet, tidigare på samma position på Konsumentverket samt Kosumentombudsman KO.

Utredningen kommer att kartlägga utvecklingen av medielandskapet för att skapa ett tryggare och tydligare konsumentsydd i ljuset av digitaliseringen.

Nya markandsföringsmetoder i digitala medier har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren. Inte minst i samband med att den då 14-åriga Youtube-stjärnan Misslisibell fälldes av RO.

I början av 2016 gjorde SVT ett antal inslag där de bland granskade sponsrat innehåll på bloggar och Youtube. Den nya utredningen kommer bland annat att titta på sponsrat innehåll i sociala medier, men också på nya annonsformat i traditionella medier såsom native advertising och den ökade personaliseringen av reklambudskap.

Utredningen kommer att ta extra stor hänsyn extra sårbara konsumenter i form av barn och äldre. Marknadsföring av alkohol och spel är extra intressanta för utredarna.
– Det har blivit svårare att avgöra vad som är reklam och inte är reklam på bloggar och sociala medier. Det finns också vissa tidningar där det publiceras artiklar där det inte tillräckligt tydligt framgår att det rör sig om marknadsföring, sade Per Bolund under presskonferensen.

Under tiden som Konsumentombudsman kände regeringens utredare Gunnar Larsson att han inte hade verktygen som behövdes. Redan då förordade han ett system och regelverk som utformas i armkrok med den seriösa delen av näringslivet. Det kommer att gälla nu också.
– Jag anser att självsanerande organ som Reklamombudsmannen har en viktig roll. Det finns vissa branschorganisationer som är lite väl snälla, men jag tror framförallt det är en fråga om resurser. De borde få, säger Gunnar Larsson till Resumé.

Det kommer att ta några veckor innan de övriga utredarna presenteras, men Gunnar Larsson räknar med att media- och kommunikationsbranschen kommer att var representerad. Att träffa branschorganisationer som Komm, Sveriges Annonsörer och Tidsningsutgivarna ser han också som naturligt.

Hur ser du på möjligheterna till lagstiftning?
– Det skulle jag tro att det kan behövas. Men vi är tidigt ute.

Ni ska dels strama åt lagstiftningen till nya affärsmodellerna och samtidigt värna journalistiken som lever på dessa intäkter. Hur går det här ihop?
– Det här handlar ju om seriösa aktörer som kommer att höras i utredningen. Eftersom publicisterna är seriösa drabbas de också av fula metoder, det skadar anseendet för hela branschen.

Sverige har en stark tradition av konsumentskydd. Per Bolund tror att regeringen internationellt sett är tidiga med att tillsätta en utredning som tittar på konsumentens villkor i relation det nya reklamlandskapet.

Utredarna kommer att presentera sina förslag den 12 januari 2018. Den ska också bidra med kunskap som Sverige kan ta vidare till EU.

Utredningen ska enligt direktiv:
- Kartlägga oc beskriva vilka marknadsföringskanaler och marknadsföringsmetoder som förekommer och sådana som kan förutses i framtiden. 

- Analysera och bedöma om dagens regelverk erbjuder ett tillräckligt skydd för konsumenter, särkilt sårbara. 

- Analysera och bedömer vilka särskilda utmaningar tillsynsmyndigheten ställs inför under rådande förhållanden och

- vid behov föreslå lämpliga åtgärder för att förbättra konsumentskyddet samt resonera om behovet av eventuella lagändrigar.