Dela sidan:

Resumé berättade igår om Fritidsresors namnbyte till TUI, och den stora lanseringskampanjen som är framtagen av Forsman & Bodenfors. Artikeln har väckt en del reaktioner. Särskilt vår formulering "Det nya reklamkonceptet heter For you och tar fasta på hur vitt skilda människorna som reser med bolaget är". Flera har kommenterat kampanjen på Facebook: 

"Ingen mångfald vad gäller etnicitet, sexuell läggning och religion...tycker inte alls man lyckas ''förmedla och ta fasta på hur vitt skilda människorna som reser med bolaget är.'' skriver en användare. 

"Även väldigt roligt att de kallar det just "vitt skilda människor" skriver en annan till svar.

Orsaken till uppståndelsen är att samtliga skådespelare i filmen är ljushyade och till synes heteronormativa. 

"Om TUI ville betona hur olika människorna som reser med bolaget är, varför har de i sina reklamfilmer majoriteten vita skådespelare, och varför tar det upp gamla stereotyper som att "The Players" är ett aktivt grabbgäng, "The Best Friends" är vänninor på middagsbjudning och "The Passionate" ett heterosexuellt par. Vad hände med den mångfald av resenärer de ville spegla?" sammanfattar Cecilia Jonsson i en kommentar till Resumés artikel. 

Andra har reagerat på att Forsman & Bodenfors, som nyligen gjort normbrytande kampanjer för bland annat H&M och Åhléns, står bakom TUI:s film.

TUI:s marknadsdirektör Anna Laestadius svarar nu på kritiken mot lanseringsfilmen: 
– Vi tycker att det är kul att våra reklamfilmer engagerar och naturligtvis är vi alltid öppna för synpunkter. Just dessa reklamfilmer tillhör den första delen av en större kampanj och flera versioner kommer att visas framöver. Vi tycker såklart att mångfald är viktigt, i synnerhet för att det speglar bredden av vår kundgrupp. I just de här reklamfilmerna är personerna från ett flertal europeiska länder, flera är gay och de tillhör olika åldersgrupper och familjekonstellationer, säger hon i en kommentar.



Dela sidan: