Dela sidan:

Resumé har tidigare rapporterat om hur artisten Little Jinder gått ut och ångrat sin medverkan i H&M:s höstkampanj. Orsaken är artiklar som uppmärksammat villkoren för de arbetare som tillverkar kläderna. 

I dagens Aftonbladet Kultur recenserar modemagasinet Bons tidigare redaktionschef, Kristofer Andersson, boken "Den lilla svarta" av journalisten Gunilla Ander. Han driver tesen att de unga och modeintresserade i dag inte bryr sig om hur plaggen tillverkas, men upprörs när bolagens reklam har dålig representation av exempelvis icke-vita eller icke-smala. 

"Istället för arbetsrätt och kemikalieutsläpp fokuserar modeintresserade och politiskt medvetna unga på urval och identitet. Det här vet företagen, på samma sätt som de en gång förstod att vi skulle fortsätta att shoppa, bara våra kläder förpackades i ekologiska papperspåsar" skriver han. 

Kristofer Andersson nämner tre kampanjer som han anser förment utmanar de rådande normerna: Åhléns senaste modekampanj, H&M:s samarbete med fotokonstnären Arvida Byström och rapparen Silvana Imam som markandsförde IKEA:s sängar:
"Med motiveringen att hon som invandrare och lesbisk fick chansen att representera en ny sorts svenskhet. Pardon, det kanske du gjorde, men främst slaggade du faktiskt i en säng och fick betalt för det".

Enligt honom är dessa exempel tecken i tiden. 
"Aldrig har det varit så lätt att hålla eventuellt utmanande idéer i schack. I Forsman & Bodenfors-samhället är allt och alla en hög med pengar (...) Det finns liksom en anledning till att Human Rights Watch inte gjort en reklamfilm med H&M" skriver Kristofer Andersson.

Artisten Little Jinder, som tidigare gjort offentlig avbön kring sin medverkan i H&M:s kampanj, har kommenterat recensionen på Instagram. Hon motiverar vidare sitt ställningstagande emot bolagets sätt att arbeta. 

"PGA exakt detta jag drabbades av själväckel (fick btw aldrig betalt av hm och så vitt jag vet frös dom kampanjen i Sverige efter mitt avhopp), vore kul att prata om det här mer. Hur företag anväder sig av offentliga personer som tycks vara trovärdiga pga har en åsikt, en konstform eller en kanal att vara sig själva i för att sälja sina produkter som ofta tillverkas på HELT politiskt inkorrekta sätt. HUR KAN identitet vara mer relevant än solidaritet i vårt navelskådande svinrasistiska land egentligen?" skriver hon. 

Resumé har sökt H&M för att få svar på följande frågor: 
Stämmer det att Little Jinder inte fick betalt för sin medverkan i er kampanj?
Stämmer det att ni frös kampanjen efter hennes avhopp?
Hur ser ni på kritiken mot er tillverkning i relation till den reklam ni gör nu?

Till svar får vi endast: 

"Vi kommenterar aldrig våra affärsmässiga avtal. Ladylike-kampanjen i sociala medier var en lokal aktivering i Sverige av vår globala Fall Fashion-kampanj som nu är avslutad. H&M är ett företag som tar ansvar och vi tycker att det är positivt att utmaningar i textilbranschen belyses och diskuteras" skriver presskontakten Joanna Morell i ett mejl.



Dela sidan: