Dela sidan:

Mittmedia har idag cirka 15 000 helt digitala kunder på sina 19 nyhetssajter som betalar minst 149 kronor i månaden. Innehållet som enbart kunder kommer åt är av typen guider och feature. Detta ska nu ändras.

För Mittmedia står inför samma utmaningar som alla andra mediehus – de måste bli bättre på att ta betalt för digitalt innehåll. Tidigt i höstas teamade man därför upp med Klarna för att utveckla en betalmodul liknande den Dagens Nyheter lanserade under 2015 med ett klick till köp.

– Klarna har ju revolutionerat sättet att ta betalt digitalt och förenklat processen stort. Med vårt nya koncept är det den kvalitativa lokaljournalistiken som kommer utgöra kärnan i erbjudandet. Mängden plusmärkt innehåll kommer då att öka stort, bland annat genomarbetade unika artiklar, reportage och granskningar med tydlig lokal koppling. säger Mittmedias redaktionella utvecklingschef Robin Govik.

LÄS MER: Så har DN lyft med hjälp av Klarna

Premiären för plusmodellen blir nästa vecka på ST.nu och Allehanda.se. Hela utrullningen ska vara klar i mitten av första kvartalet 2017. Målet är sedan att 40-60 procent av Mittmedias journalistik framöver ska ligga bakom plustjänster.

– Amedia har haft stora framgångar med plusmodellen i Norge. Vi tittar så klart även på DN:s lösning med frekvensmodell. Vi kommer att utvärdera och förändra vid behov, säger Robin Govik.

LÄS MER: Mittmedia kan banta 3 av 4 journalister 
LÄS MER: Jan Friedman: Ingen vet hur framtiden för Mittmedia ser ut



Dela sidan: