Dela sidan:

Facebook-grundaren Mark Zuckerberg var säker på sin sak. Han betalade två miljarder dollar för virtual reality-bolaget Oculus Rift 2014. Oculus är inte längre ensamma.

2016 är året då VR slagit igenom på riktigt på grund av teknikutvecklingen. Men hur står det till med innehållet? Vad fungerar idag?

Mediehus och varumärken gör i början av utvecklingen produktioner som framkallar wow-upplevelser.

New York Times anlitade till exempel äventyraren och fotografen Jimmy Chin som klättrade uppför One World Trade Center och Pär Lernström hoppar fallskärm i TV4:s Veckans 360. Wow kompletteras med VR som berör på ett djupare stadie, såsom UR:s ”Mobbning i 360” och Die Welts film av flyktingar som anländer till stranden på Lesbos.

VR kan också vara ett sätt att komplettera "vanlig" nyhetsbevakning, som Aftonbladet när Bob Dylan fick Nobelpriset i litteratur.

Problemet i dag är att många medier gör VR som en extra grej som inte är del av deras redaktionella strategi. Det blir svårt att få wow-upplevelserna att överleva inom journalistiken utan någon förankring i innehåll som till exempel ett större reportage.

Vill du veta mer om intäkterna, framtiden och läsa minicase med MTG Sport? Prenumerera på Resumé Insikt Media.

Övrigt innehåll:

Svar från…
Per Bowallius, vd Mittmedia

Läsvärt
Podd + programmatic, chatbots och innovation

Veckans…
Mediehysteri



Dela sidan: