Dela sidan:

Ica Bank har nått fram till ett av sina mål: att bli en av de stora bankerna. Samtidigt kan man erbjuda ett unikt koncept: bank, försäkring och mat. Men det räcker knappast. Redan i dag får alla de stora bankerna tuff konkurrens från nya finansiella startupbolag.

Därför lyckades Ica
Ica Bank bestämde sig för att kommunicera att banken har samma sortiment som storbankerna. Strategin, i form av allt från telefonbemötande till reklamarbete, sjösattes i slutet av 2015 och strategin håller fortfarande på att implementeras. "Men arbetet har börjat få resultat", säger Ica Banks marknadschef Jessica Carlsson. Hon ser även att Icas studentkoncept (mat + bank + försäkringar) har gett bra resultat. "Vi förstår studenternas behov." Banken har förstås fördel av att vara del i stora Ica med kunddatabas, 1 400 butiker och Ica.se att använda för kommunikation.

Vad är målet?
Först bli en valbar aktör bland de traditionella bankerna för att sedan koppla ihop affären med Ica. "Nästa steg för oss blir att få ihop kundens hela vardagsekonomi. Där ingår inte bara bank och försäkringar utan även mat och apotek." På så sätt kan Ica Bank få en unik, och svårkopierad, profil bland bankerna.

Så ska de förbättra sin position.
Utmaningen är att sticka ut på marknaden. Speciellt med alla fintechbolag som tar sig in på marknaden i dag. Men det är även tufft att som bank nå rätt. Det gäller inte minst om banken vill nå unga personer. I dag har de flesta bankerna konton på Instagram, Facebook och i andra sociala medier men, påpekar Jessica Carlsson, de har inte hittat rätt i de här kanalerna och varför de ska vara där. "Alla unga är där, men vill de verkligen att en bank ska dyka upp på Snapchat? Ska vi verkligen finnas där och i så fall – hur?"

Sedan lovar hon att Ica Bank ska slå världen med häpnad 2017–18.

Samarbetspartners
Reklambyrå: King, Ica Inhouse Reklam.
Mediebyrå: IUM.



Dela sidan: