Dela sidan:

I förra veckan presenterade regeringen att de kommer att tillsätta en utredning ledd av Konsumentverkets förre generaldirektör Gunnar Larsson för att stärka konsumentskyddet i ljuset av digitaliseringen. 

För Tidningsutgivarnas vd Jeanette Gustafsdotter kommer utredningen som en överraskning.

– Vi är förvånade. Branschen tar ett ansvar och håller på att se över riktlinjer. Inom TU har vi tillsatt en särskild arbetsgrupp inom detta. Vi har också nyligen tagit fram riktlinjer gällande spelannonser, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU.  

Hur tror du att den kommer förändra branschen?
– Vi utgår ifrån att man respekterar att vi har och tar fram en ännu bättre fungerande självreglering liknande de pressetiska reglerna.  

–  Vi utgår ifrån att vi kommer att finnas med i utredning vilket vi också framförde skriftligen till departementet omedelbart när de tog beslutet att anta direktiven.

Vad tror ni behövs för att förhindra dolda reklambudskap?
– Bättre tydlighet. Branschen tar redan idag ett ansvar men vi kan bli bättre. Det här jobbar vi redan med och vi tror på självreglering. Kommersiell yttrandefrihet är viktig, det är förutsättningen för fria medier. Det kräver att vi tar ansvar och det gör vi, avslutar Jeanette Gustafsdotter.

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson är mer positiv till Per Bolunds utredning:

– Vi välkomnar all diskussion kring hur marknadsföring och reklam kan bli mer effektiv och schysst, där etik och ansvarsfullhet är viktiga beståndsdelar för att nå ut till konsumenterna på ett bra sätt.

– Förhoppningsvis för den branschen framåt och gör att fler tar sitt ansvar i frågan. Däremot tror vi inte att lösningen på problemet är lagstiftning, utan vi tror och ser att självreglering har en betydelsefull roll i att stävja den dolda reklamen.

Han tror att branschorganisationen kommer att få bidra med sin expertis. 
– Jag är övertygad om att vi kommer höras och få till en fruktbar dialog. Frågan har varit på vår agenda länge och vi kommer bland annat framföra vad vi gjort hittills, vilket är bland annat regelbunden utbildning till våra medlemmar. Men också läromedlet Media Smart som vi lanserade 2006 och som sedan dess utbildat tusentals barn i att bli mer reklamkritiska. 2012 släppte vi också våra bloggrekommendationer som uppdaterats flera gånger och vi har alldeles nyligen även lanserat Schysstreklam.nu som innehåller guider med tips och råd för hur man gör schysst reklam.


Vad tror ni behövs för att förhindra dolda reklambudskap?
– Att alla drar sitt strå till stacken. Det är en förenkling av frågan att lägga över allt ansvar på annonsören, som det ibland tenderar att göra på sina håll.  Det är minst lika, om inte än viktigare, att byråer, konsulter - både externa och interna, medier och plattformsägare också gör sitt yttersta för att få till en så bra reklammarknad som möjligt. För exempelvis native advertising har ju det blivit ett sätt för pressen att överleva. Här är det nog lite väl enkelt att säga att det uteslutande är annonsörerna som håller i taktpinnen.



Dela sidan: