Dela sidan:

Unge Robert Bryhn sitter i CNN:s tv-soffa med en rymdraketattrapp på ena sidan och en tysk raketforskare på den andra. Året är 1995 och han har tillsammans med sina två kompanjoner i nya byrån Gazoline just lyckats sälja in världens första reklam-billboard i rymden. 
– This is a small step for the people behind the project but a giant leap for modern marketing, sa han då välregisserat, skolad av samma pr-rådgivare som bara några veckor tidigare var i Michail Gorbatjovs tjänst, Sovjetunionens förste och siste president.

En sådär 20 år senare kan Robert Bryhn, som i dag är vd för contentbyrån Åkesson & Curry, konstatera att tilltaget med en billboard på den svensk-europeiska rymdfärjan Maxus har haft något större betydelse för ynglingarna än "a small step".

Dels nådde kampanjen 635 miljoner människor – en viral succé, helt utan vår tids Facebook och Youtube – dels var det startskottet för många framgångsrika år för byrån Gazoline. 
– Vi var inga branschmänniskor och hade ingen Berghs-bakgrund, men var istället utåtriktade och lyhörda för nya möjligheter. Det var lite så allt började. Billboarden i rymden visade att en spännande, nytänkande idé, förpackad på rätt sätt och med hjälp av en omåttlig dos av entusiasm, går att få igenom.

De växte snabbt till att inom några år ha 80 medarbetare utspridda över kontor i Sverige, Norge, Danmark och New York. Men på samma sätt som bolaget hade växt i takt med it-boomens övervärderande på 90-talet, gick Gazoline, likt de flesta dotcom-bolag i början av 2000-talet, ett tufft öde till mötes. 
– En stor del av våra uppdragsgivare tappade all sin finansiering, så vi tvingades halvera personalstyrkan och lägga ner bolag som vi hade förvärvat. Då hade vi kört stenhårt i sju år och jag var bara strax över 30 år. Jag kände att Gazoline var ett avslutat kapitel – och att jag behövde ett nytt.

Sedan raketstarten och kraschlandningen med Gazoline har Robert Bryhn hunnit avverka många milstolpar i karriären, som varumärkesstrateg för Indigo, vd för Ogilvy, byråchef för Storåkers McCann och senare Sverigechef inom McCann Worldgroup – innan han nådde fram till Åkesson & Curry.

Vägen fram har utstakats med hjälp av en värderingsplan, snarare än en karriärplan, berättar Robert Bryhn. 
– Jag har mer jagat glädje än pengar – även om det också har råkat vara ekonomiskt fördelaktigt för mig. En karriärplan bör innehålla utrymme att fatta egna beslut utan ekonomisk press.

Han har själv befunnit sig långt upp i branschens löneligor, inte minst som Sverigechef för McCann, för att sedan gå ner rejält i lön som vd för Åkesson & Curry. 
– Jag har väl halverat lönen men har sju gånger så kul. Pengar i sig innebär inte arbetsglädje eller motivation, det tror jag de flesta vet, men många glömmer det på vägen.

Den personliga lönedumpningen föregicks av fyra tuffa år på McCann, och det är med viss beska i rösten som Robert Bryhn berättar om byrånätverket.

Det hela började lovande när Pia Grahn, som nytillsatt vd för Storåkers McCann, hörde av sig via sms för att erbjuda honom jobbet som byråchef. Men ganska omgående blev han varse en omskakande kulturchock. 
– Ogilvy hade en tydligt rotad internationell kultur med familjeprägel. McCann var motsatsen: extremt fragmenterat. Här uppe i Norden hade man just slagit samman Storåkers och Momentum och underskattat kulturskillnaderna, vilket gav upphov till konflikter. Vi försökte bygga en positiv McCann-kultur, men det innebar förändring, och tyvärr är inte alla så förändringsbenägna.

Samtidigt skedde återkommande stora förändringar i byrånätverkets ledning, vilket knappast var positivt för organisationen, menar Robert Bryhn. 
– Facit efter att jag hade slutat var sex vd-byten inom loppet av fem år. Då är det svårt att skapa de relationer som bygger verksamheten över tid – något som till exempel Ogilvy var bra på. Det är viktigt att vara noga med att jobba med chefer man inspireras av och välja företagskultur med omsorg. Det är en karriärlärdom jag har dragit av det här.

Det låter som att du inte är helt nöjd med din tid på McCannn? 
– Erfarenheterna var ovärderliga, men allt var inte positivt. Istället för att jobba proaktivt och mot marknaden fick man jobba för mycket internt. Det är konsekvensen när det är stökigt i ledningen, då tappar man fotfästet på marknaden.

Det var också just management-rockader som innebar slutet på byrånätverket för Robert Bryhn, som under den senare halvan hade titeln Sverigechef. I en omorganisation valde man att ta bort Robert Bryhns roll och erbjuda honom en annan på nordisk nivå. Men han valde då att tacka nej.

Med dina beskrivningar av byrån som bakgrund – kan det ha varit så att man valde att ta bort din tjänst för att du passade illa i organisationen, eller för att den inte passade dig? 
– Alla relationer har två sidor, och det är helt klart så att mina personliga värderingar oftare sattes på prov hos McCann, men anpassningsförmåga är viktigt i alla sammanhang och det fanns massor av positiva sidor också så där fanns inga problem. Omorganisationen genomfördes i stora delar av Europa, så nej, det var inte därför tjänsten ändrades.

Fick du sparken? 
– Nej, min tjänst försvann och jag blev erbjuden en ny tjänst.

Att ens tjänst försvinner betyder ju normalt att man petas. 
– Nej, det här är något ni själva skrev om, och det kommenterades av vår dåvarande nya Nordenchef Mattias Palm Jensen. På den här nivån petas man egentligen aldrig, det förekommer i grunden endast olika syn på vägen framåt, som i det här fallet sammanföll med en omorganisation där jag inte trodde på framtidsbilden och vägen som målades upp. För mig var det jättetydligt att det här inte var rätt för mig längre och då ska man kliva av.

LÄS MER: Palm-Jensen: "Robert Bryhn ville gå vidare"

Eftersom McCann går under den amerikanska börslagstiftningen innebar nästkommande år "karantän". Med ett avgångsvederlag på fickan och noll möjlighet att jobba på konkurrerande byråer, hade Robert Bryhn ett blankt år att se fram emot.

Men perioden var tuff, berättar Robert Bryhn, som då började ifrågasätta sina tidigare karriärval. 
– Jag insåg att jag inte hade lyssnat till min egen regel att följa glädjen, och min livsbalans hade blivit lidande. Jag hade jobbat oerhört hårt under många år och det hade gått ut över värdefull tid med familjen och barnen. Det faktum att jag hade haft så höga roller gjorde att större delen av arbetsmarknaden var stängd. Jag var överkvalificerad, säger han, som dock erkänner att han erbjöds nya vd-roller bara dagar efter avslutet på McCann, men att han hindrades av karantän-klausulen.

Under året passade han på att studera på universitet, jobba med utvecklingsprojekt för Ikea och göra kapitalanskaffning inom startup och spelindustrin. När så Åkesson & Currys huvudägare Bengt Åkesson hörde av sig om en vd-roll mot årets slut, fick Robert Bryhn "Gazoline-vibbar". 
– Jag fick återupptäcka entreprenörskänslan i en liten, spännande verksamhet inom ett för mig ganska nytt område: content. Det är fantastiskt att få vara på ett ställe där man jobbar långsiktigt med journalistiska metoder i kombination med ett kommersiellt fokus. Det betyder mer djup, och det är väldigt befriande. Byrån behövde någon som kunde ta medarbetarnas energi och spännande kunder och bara gasa, och där kom jag in i bilden.

Kan man säga att du är tillbaka på banan nu – i "värderingsplanen"? 
– Absolut, här får jag vara mitt bästa jag, bygga team, leda verksamhet, skratta mycket och arbeta framgångsrikt med idérika intelligenta kollegor och kunder varje dag.

LÄS MER: Robert Bryhn tar över Åkesson & Curry

Robert Bryhn 5 karriärtips: 

  1. Våga, var orädd och odla ett omåttligt positivt sinnelag och jobba hårt. Var samtidigt medveten om att du ofta är tvungen att välja bort och prioritera fritid men gör det då med en känsla av lust.
  2. Uppfyll dig själv, kollegor, dina team och medarbetare med energi, glädje och en positiv problemlösningsattityd. Inget stort har någonsin skapats utan entusiasm. Viljan att lyckas måste vara starkare än rädslan att misslyckas.
  3. Fokusera alltid på möjligheter, men blunda inte för hinder utan hitta realistiska sätt att övervinna dem eller välj en annan väg.
  4. Var extremt nyfiken och vetgirig, våga kasta in och testa nya influenser och idéer i din egen yrkesvardag. Se samtidigt till att, när så krävs, vara mycket noggrann med både analys och förberedelser och undvika ogenomtänkta fel.
  5. Var dig själv och värna om din integritet. Var vänlig, visa respekt och håll fast vid dina värderingar. Lär dig att skilja på sak och person, då kan du enklare fatta och genomföra svåra beslut på ett schysst sätt utan att åka ner emotionellt.

Fakta / Robert Bryhn

Ålder: 45. 
Bor: Enebyberg. 
Uppvuxen: Stockholm, Västerås, Oslo, Stockholm. 
Familj: Fru och tre söner. 
Tjänar: 172 000 (2015). 
Utbildning: Ekonomilinjen Stockholms Universitet och sidokurs på Harvard Business School. 
Karriär i korthet: Vd & Medgrundare Gazoline Group, vd Ogilvy Advertising, Regional Client Director Ogilvy Europe, Byråchef Storåkers McCann, Sverigechef McCann Worldgroup, vd Åkesson & Curry. Diverse styrelseposter bla Saatchi & Saatchi North Europe och Svenskt Företagskapital. 
Medievanor: "Storkonsument av digitala böcker på Amazon, jag läser oftast två eller tre parallellt. Netflix och Viaplay med familjen, Historiska dokumentärer på Youtube. Medierna Di, Resume, Dagens Media, Aftonbladet och DN. Magasin som tex Harvard Business Review."
Senast lästa bok: "The Boys in the Boat" av Daniel James Brown
Senast sedda film: "Syskonen Baudelaires olycksaliga liv, rekommenderas varmt". 
Rekommenderar: "Toscana, familjeliv, vänlighet, vitaminer, träning och ett regelbundet närvarande i naturen."



Dela sidan: