Dela sidan:

Det blev sent i går för Fridas chefredaktör Terese Allert och hennes redaktion. I går vann tidningen - som de senaste åren mest förknippats med vikande siffror – dubbla priser på Tidskriftsgalan. Årets digitala tidskrift populärpress och Årets populärpress print.

– Jag tror aldrig att tidningen Frida har vunnit något förut, så det är klart att det känns stort. Framför allt tror att priset har betydelse för alla tjejer därute.

För två år sedan började tidningen Frida sin digitala transformation med en ny sajt och starkare närvaro på sociala medier. Det som särskiljer tidningen i dag är deras utväxling på Snapchat och Youtube. Två mediekanaler där få svenska mediehus skapar intäkter.

– Vår målgrupp finns inte i print. De är väldigt digitala i sin vardag och vi måste förstås vara där de är. Vi har jobbat väldigt nära läsarna med att utveckla vårt digitala erbjudande. Vi kan inte tvinga in dem i papperstidningen.

Ni började med er digitala omställning för två år sedan. Är inte det för sent?
– Jag håller med om att vi var sena som började för två år sedan, absolut. Men när vi väl började accelererade vi snabbt.

Terese Allert framhåller Youtube-kanalen där tidningen i dag har 28.000 prenumeranter. Lanseringen av podcast för en målgrupp som inte tidigare hade introducerats till formatet.

– Vi är inte rädda för att testa saker. Eftersom vi är en liten redaktion blir det inga långa beslutsvägar och får vi bra respons så gör vi verklighet av idéerna.

Innehållsmässigt ska Frida vara peppande och underhållande. Underhållningen är inriktad på kändisar medan peppande handlar om självkänsla, kärlek och relationer.
­­– De sista tre åren har vi ändrat hur vi skriver om ämnen. Vi vill inte vara dömande och ska inte berätta hur läsarna ska leva sina liv eller se ut. Vi förväntar oss heller inte att tjejerna lever i en heterosexuell relation och skriver ”hen” i stället.

Ni kommer att gå ner från 10 till 4 utgåvar per år. Hur länge kommer magasinet Frida att överleva?
– Våra läsare har inte övergett print helt, men behöver inte en tidning varje månad. Men vi ser inget egenvärde i att den nya produkten ska överleva i tio år.

För innehållet på Youtube har Frida två videoproducenter som jobbar dedikerat med kanalen. Man blandar egna format med klipp. Både Snapchat och Youtube är intäktskällor. Ofta handlar det om breda varumärkessamarbeten där en annonsör köper exponering på alla magasinets plattformar.


– Inte sällan kommer uppslag på hur annonsörer ska synas från oss på redaktionen. För ett tag jag och en kollega till Brighton för att spela in material för STS Språkresor.  



Dela sidan: