Dela sidan:

Den 12 november i fjol värvades Erik Westberg från ATG som första gemensamma sportchef för TV4 och C More. Med en bakgrund hos konkurrenten Viasat fick han ett tydligt mandat att genomdriva förändring och tydliggöra Bonnier Broadcastings gemensamma position på marknaden.
– Innan jag jobbade här undrade jag varför man inte samarbetade mer mellan TV4-Gruppen och C More med den potential som finns. När jag sedan blev erbjuden jobbet att vara en del av processen att bygga Bonnier Broadcasting, där sporten var en central del i förändringen blev valet enkelt, säger han.

När Erik Westberg anslöt var det i stort sett vattentäta skott mellan de båda varumärkena, vilket var ett ineffektivt sätt att utnyttja resurserna.
– Tidigare har vi suttit i samma hus men haft två olika sportredaktioner. En för TV4-Gruppen och en för C More. Det kunde vara ett produktionsteam hos TV4 som satt och väntade på att göra Hockey-VM, när ett annat i C More gjorde SHL varje vecka. Det var självklart att samma team ska göra båda sakerna, säger han och fortsätter:

– Nu sitter vi tillsammans och gör Allsvenskan, SHL, Sportnyheterna och Fotbollskanalen ihop. Det finns helt andra synergier än tidigare, och vi kan stötta varandra i olika produktioner. Jag tror på en röd tråd och tydliga linjer. Man ska känna igen sig i TV4-gruppen och C Mores sportproduktioner.

Att slå ihop två organisationer görs dock inte utan gnissel. Tidigare under hösten kom nyheten att TV4-profilen Patrick Ekwall inte fick sitt kontrakt förlängt efter mer än 20 år på kanalen. I en intervju med Resumé berättade han om det syrliga avskedet under en frukost med Erik Westberg. Sportchefen har inte samma bild av hur förloppet gick till, utan att ge någon egen version.
– Detaljer mellan mig och medarbetare vill jag inte gå in på. Men baserat på det han har sagt finns det olika bilder av vad som sagts och gjorts mellan oss. När vi gör en omorganisation gäller inte det inte bara bakom kameran utan också framför. Patrick Ekwall är en väldigt kompetent journalist och jag har stor respekt för hans arbete. Men jag ska forma en laguppställning för rutan och behöver göra vissa val.

Var det många tuffa beslut?
– Det var ett väldigt tufft beslut med Patrick. Både med honom som kollega och person. Men vi måste bygga det vi tror på framåt.

Under hösten har Bonnier Broadcasting säkrat flera viktiga rättigheter. Däribland SHL, Hockeyallsvenskan och landskamperna i fotboll från och med 2018. Nyligen förlängde de även avtalet om att sända Allsvenskan i fotboll. Samtidigt har Viasat fortsatt sin hårdsatsning, primärt på internationell toppfotboll.
– Vi fokuserar i första hand på svensk sport, det är vår strategi som har växt fram under några år. Det gäller inte bara sporten utan vad vi värdesätter som grupp. Premier League eller andra ligor har kanske bättre spelare, men som rättighet finns det inget som engagera så mycket som svensk idrott. Vi tror att det vinner i slutändan, säger Erik Westberg.

Blev det för dyrt att konkurrera med MTG om de internationella ligorna?
– Vi tittar på allt. Fokus har i första hand varit svensk sport. Men MTG och Discovery är inte utan konkurrens när det är dags.

Att förlänga med SHL uppges ha kostat runt en halv miljard kronor per säsong, och att ta över landskamperna från Discovery var knappast gratis. Samtidigt fortsätter C More att blöda pengar som en konsekvens av just dyra rättigheter. Men att vara utan dem är heller inget alternativ – livesport lockar nämligen tittar och prenumeranter.
 – Vi ger inga detaljer kring budprocessen, men man gör ett businesscase över vad vi tror att det kan ge. Vi är trygga med att kunna räkna hem satsningarna. Särskilt eftersom vi jobbar med sporten på ett helt annat sätt i dag med alla våra plattformar samlade.

Du var på Viasat när ni fick köpa onlinerättigheterna till Allsvenskan av C More. Vad tyckte ni om det?
– Vi tyckte att det var fantastiskt, och vi var förvånade att vi lyckades genomföra det. Det var väldigt bra att kunna erbjuda det också, men i dag är det inte aktuellt längre.

Hur viktigt var det att plocka hem dem igen?
– Exklusivitet inom premiumsport är väldigt viktigt för att få ihop affären. Kunderna måste känna sig trygga i att om de investerat x antal kronor för ett utbud, att det inte ska kunna ses någon annanstans. Det är viktigt att försvara tydligheten.

Hur ser du på positioneringen i dag?
– Jag tycker Viasat är duktiga. Det blir spännande att se hur marknaden kommer att utvecklas. De fortsätter på vägen med internationell idrott medan vi är en naturlig del i de lokala rättigheterna. Just nu är balansen väldigt lika.



Dela sidan: