Dela sidan:

Den 29 juni slog nyheten ned som en bomb i den svenska reklambranschen: Forsman & Bodenfors köps upp av amerikanska MDC Partners. Breakit var först med att berätta om affären, och kort därefter presenterade Wall Street Journal detaljerna i den ekonomiska uppgörelsen. F&B:s 33 partners fick dela på 1,9 miljoner aktier i det nya moderbolaget. Resterande del betalas ut kontant under de närmaste 2-4 åren genom en earn out-modell som baseras på byråns vinster.

Dagen efter att köpet tillkännagavs stod värdet på en MDC Partners-aktie i 18,31 dollar vid Nasdaq-börsens stängning. I dagens dollarkurs betyder det att varje delägare skulle kunna casha in drygt 9 miljoner kronor.

Men sedan dess har utvecklingen varit bister. I skrivande stund handlas MDC Partners aktie för under 9 dollar styck, vilket är mer än en halvering sedan köpet. Ännu värre ser det ut om man tittar på utvecklingen hittills i år. I våras, när diskussionerna med Forsman & Bodenfors var som mest intensiva, noterades aktien på nivåer över 23 dollar. 
–Vi säljer inte byrån för att vi vill sluta arbeta, ta våra pengar och dra. Alla vi vill ju fortsätta utveckla byrån och se vart det här äventyret slutar, sa F&B:s vd Erik Sollenberg till Resumé i samband med vårt stora reportage om uppköpet.

En orsak till att MDC Partners aktie pressats nedåt har varit en utredning mot grundaren och den förre vd:n Miles Nadal. Dessutom har bolaget stämts av investerare som menar att de förlorat pengar som en konsekvens av uppblåsta vinster under tidigare år. Men i början av oktober lades stämningen ned i brist på bevis. 

Sedan dess har dock aktien fortsatt dyka. På torsdag nästa vecka släpper MDC Partners rapporten för det tredje kvartalet. Återstår att se om resultatet möts av jubel eller burop från marknaden. 



Dela sidan: