Dela sidan:

Styrkan med använda hållbarhet i sin marknadsföring är att ingen vill ifrågasätta ett gott syfte. Vem är emot bättre miljö, mer jämställdhet och sundare kroppsideal?

Trots det har vi den här hösten hört många kritiska röster mot kampanjer som Åhléns klädnormskritik och H&M:s #ladylike.

Utan att kommentera de enskilda kampanjerna menar Hanna Berheim på Westander Hållbarhet att företag måste börja med den egna verksamheten innan de kommunicerar externt.

– Jag tror det är viktigt att poängen med syftesdriven marknadsföring inte ska vara att provocera. I stället ska företaget visa hur det på ett eller annat sätt bidrar till samhällsnytta och budskapet ska vara väl förankrat i företagets kärnverksamhet. Sedan kanske budskapet ändå uppfattas som provocerande av en del, men då är det värt att ta den diskussionen, säger hon.

Matias Palm–Jensen på reklam- och hållbarhetsbyrån Kind Collective menar att problemet är när byråerna vill göra syftesdriven kommunikation som inte är förankrad i företagets verksamhet utan blir mer kändisjippo och spektakel.

– I det här fallet blir kommunikatörerna som bilhandlare i pk-washing”, säger han.

Läs mer i Resumé Insikt Marknad.


Dela sidan: