Dela sidan:

Snapchat växer så det knakar. Inte nog med att appen nu används av majoriteten av svenska ungdomar och att allt fler äldre ansluter sig så väntas företaget dessutom göra en jättevinst under 2016.

Läs mer: Det bör du veta innan det är för sent att hoppa på Snapchat

Men plattformen har varit en svår nöt att knäcka för många varumärken. Det är alltså en arena som en allt större del av publiken befinner sig på, men att nå dem där kan vara lite knepigt.

Här är fyra aktörer som lyckats extra bra med sin marknadsföring:

World Wildlife Fund

Svåraste hindret att komma över för många marknadsförare har varit den korta tiden varje ”inlägg” visas. Hur får man fram sitt budskap när det bara syns ett par sekunder och dessutom försvinner för alltid strax därefter?

WWF Danmark utnyttjade funktionen till fullo med sin kampanj #LastSelfie. Följarna fick en bild på ett utrotningshotat djur skickat till sig med uppmaningen att sprida vidare innan det är för sent. Det hela blev en succé och WWF nådde sitt kampanjmål efter bara tre dagar.

Grubhub

Snap-rekrytering kan komma att bli en ny trend när företag letar arbetskraft. Matleveransfirman Grubhub sökte efter en intern till sin kommunikationsavdelning och valde att endast gå ut och annonsera med hjälp av appen. De sökande fick vara så kreativa som möjligt i sina svar för att på så sätt visa upp sina ovärderliga Snapchat-skills.

Starbucks

Den kanske mest populära aspekten med Snapchat är filterfunktionen. Varje dag byts de ut och anpassas efter högtider och säsong. Även företag kan vara med på ett hörn med ett sponsrat filter, men de får räkna med att få betala en saftig slant. I USA räknas priset för ett filter ligga mellan 300,000 och 750,000 dollar för en enda dag.

Starbucks hade under sommaren stor framgång med sitt filter som skulle uppmärksamma kaffekedjans nya kylda drycker. Användare spred bilder på sig själva med en Starbucksmugg bland sina kontakter, och både drycken och företagets Snapchat-konto fick sig en rejäl boost.

Lilly Pulitzer

För de företag som inte är beredda att spendera allt för mycket på att köpa ett sponsrat filter kan Snapchats Geo-filter vara ett smart alternativ. Filterna är knutna till specifik geografisk plats och kan på så sätt endast användas av de som befinner just där.

Klädkedjan Lilly Pulitzer använde sig av funktionen i sina butiker för att marknadsföra sin badklädeskollektion. De fick på så sätt en stor del av sin målgrupp att sprida bilder inifrån butiken där de provar kläder och visar upp de senaste produkterna, helt på eget bevåg.


Dela sidan: