Dela sidan:

Koko är ett 100 sidor tjockt magasin som riktar sig till barn mellan 6 och 13 år. Chefredaktör och ansvarig för satsningen är Marie Birde, känd för att bland annat ha initierat och jobbat med tidningen Darling och radioprogrammet Stil i P1. Hon ger ut magasinet på eget förlag och har varit involverad i varje steg i processen: alltifrån texter och bilder till tryck och distribution. 
– Jag var med och tryckte på knappen i tryckeriet och har burit 6000 tidningar, som sammanlagt väger 3,2 ton, till lagret. Vi har också köpt alla kuvert som de ska skickas ut till läsarna med. Att göra magasin är så mycket mer än att sitta vid en dator och komma på idéer. Nu har jag lärt mig hela kedjan, säger hon.

Koko ges ut på eget förlag och går att beställa direkt via en sajt. Tanken är att det även ska säljas i fysiska butiker, men där har Marie Birde en del kvar att ordna. Det första numret är rykande färskt från tryckeriet. 
– Jag har inte så höga målsättnignar förutom att det ska gå runt. Till att börja med ska vi försöka nå ut genom de kontakter man har och se hur långt det når. Sedan hoppas jag att det kommer att pratas om magasinet. Jag vet inte om det finns något likande i hela världen, säger hon. 

Tanken är att Koko sak ges ut i fyra nummer per år. Magasinet har ett högkvalitativt format och är formgivet av två Konstfackstudenter i samarbete med Fellow designers. I premiärnumret intervjuas bland annat bandet Bröderna Lindgren, författaren Jenny Valentine och regissören Petter Lennstrand för att tala om aktuella filmen Upp i det blå. Medverkande är bland annat Rebecka Åhlund, Klas Ekman, Alice Kassius Eggers och David Sundin.

I Sverige är den närmsta konkurrentena Kamrat-Posten och serietidnignarna. För att inte tala om alla digitala kanaler. 
– Det började med att jag fick egna barn och upptäkte att det inte finns några riktigt bra tidningar för dem. Med Koko ger vi dem texter, bilder och pyssel som är tänkt att både inspirera och lära, säger hon. 


Dela sidan: