Sedan Viktor Bolin lämnade Volontaire för ett drygt år sedan har han arbetat som fristående pr-konsult. Men redan då fanns planen att starta nytt tillsammans med Patrik Sundberg, creative director på mediebyrån IUM.

Duon blev vänner redan för 15 år sedan när de pluggade tillsammans i Sundsvall, och har arbetat ihop med flera av AIK:s uppmärksammade kampanjer. Men en pappaledighet gjorde att starten har dragit ut på tiden. En ännu större orsak kan hittas i byrånamnet "Post" (inte att förväxla med det som landar i brevlådan), det vill säga det som kommer efter något. De har helt enkelt inte velat gå ut och prata om satsningen innan de har projekt att visa upp.
– Vi har redan jobbat i ett år för att se vad som funkar och inte funkar. Men inget är satt i sten. Namnet syftar till att saker och ting förändras. Det går inte att ha ett manifest med absoluta sanningar, säger Viktor Bolin.

Kampanjer som Post redan har jobbat med finns designtävlingen för Åbros öl Bryggmästaren, AIK:s "Seniorknattarna" som är trefaldigt nominerad i Spinn och Läkerols omtalade app "Let's talk" tillsammans med King. På kundlistan finns även Danica Pension och Lenovo Mobile Business Group (Moto).

Post arbetar dels med egna uppdragsgivare, dels som spjutspets åt andra byråer när kampanjer tas fram.
– Pr är kärnan i det vi gör. Vi jobbar med förtjänad uppmärksamhet och då handlar det om att kunna lyssna för att förstå vad som kommer att kunna fungera och bli stort. Det är svårare än någonsin att nå ut och många kommunikationsköpare funderar över hur de ska lyckas. Då är det också viktigt att kunna förtydliga och hitta det väsentliga i vad som ska sägas. Det kan vi hjälpa till med, menar Viktor Bolin.

Post befinner sig i det så populära gränslandet mellan pr och kommunikation. Förutom att ta fram strategier erbjuder de också "skräddarsydda medieköp" vilket står i kontrast till mediebyråernas klassiska medieplaner.
– Viktor har arbetat med pr på reklambyrå och jag har jobbat med icke-traditionella medielösningar på en mediebyrå. Genom det har det fötts flera intressanta samtal oss emellan. Vi har båda märkt att vi närmat oss varandra i sättet att arbeta på, förklarar Patrik Sundberg.

En nyckelidé för den nya byrån är att inte äga det kreativa uttaget. Det vill säga; en lösning kan se helt olika ut beroende på vad uppdraget tarvar. Exempelvis har de plockat in en konstnär i arbetsgruppen för en parfymkampanj, och allmänheten för att skapa Bryggmästarens nya utseende.
– Vi försöker ha så pass bra på fötterna när det gäller strategin att vi kan ge maximal frihet när det handlar om uttaget. Vi vill vara den bästa parten att samarbeta med. Det lyckas vi med genom att hitta rätt personer för varje uppdrag, istället för att titta i ett Excelblad på vem som har flest följare på Instagram, säger Patrik Sundberg.

Under året som gått har Post knutit till sig pr-strategen Julia Robertson från byrån Oakriver. Det nytänkande arbetssättet lockade henne.
– Världen förändras hela tiden och kräver nya sätt att jobba. Men internt sitter byråer fast i samma gamla strukturer. Det är ofattbart hur man kan hålla fast vid det, säger hon.

Byrån har även anställt Joakim Ohlsson som arbetat som pr-konsult på Volontaire.
– Jag hade varit på Volontaire i 2,5 år. Jag kände Viktor sedan tidigare och hade stort förtroende för honom som chef. Dels lockade kombinationen av det bästa ur pr och media, dels att få vara med och bygga något från grunden, säger han.

Från Hyper Island kommer Hugo Wittorf som formellt är praktikant på byrån. Hans roll kommer att delas mellan planning för kundernas räkning och att utforma arbetsprocesserna på Post.
– Vi delar värderingar, både hur man driver ett företag och hur kommunikation bör se ut. Dessutom är det lockade att få vara med och bygga upp processer och kulturen på ett ställe, vilket mycket av utbildningen på Hyper Island handlar om, säger Hugo Wittorf, som dessutom driver det egna företaget Hugos Hot Sauce och är en i medlemmarna i "Vad blir det för rap?"

Redan om några veckor kan Post alltså belönas på pr-branschens gala Spinn. Detta för det omtalade stuntet när AIK:s spelare leddes ut till matchen mot Gefle av tongivande seniorer som Lennart Johansson.
– Vi visste tidigt att det fanns sprängstoff i det här, bara vi gör det på rätt sätt. Vi fick exempelvis C More att ändra i sina rutiner för att hela inmarschen skulle filmas, och att de skulle släppa på rättigheterna till klippet så att vi kunde sprida det. Det är helt galet hur mycket uppmärksamhet det fick världen över. Vi har slutat räkna, berättar de.

Vad är målet med byrån?
– Det är inte viktigt för oss att bli stora i termer av pengar eller antal anställda. Att växa skulle i så fall vara för att få in fler kompetenser än vad vi har i dag, så att vi kan göra fler saker snabbare. Målet är istället att nå så stor kreativ höjd som vi någonsin kan, säger Viktor Bolin.