Dela sidan:

Facebook går som tåget... 
I en tid när traditionella medieföretag kämpar för sin överlevnad sitter Facebook och håvar in pengar. Bolagets senaste kvartalsrapport kom igår och visar en intäktsökning på 56 procent jämfört med för ett år sedan. Vinsten steg med hela 166 procent undet det tredje kvartalet. 

Den huvudsakliga förklaringen till Facebooks stigande intäkter är eftertraktade annonslösningar för mobilen. Mobila anonser stod för 84 procent av bolagets totala annonsintäkter på 6,8 miljarder dollar (60,7 miljarder kronor). Över 90 procent av användarna kommer från mobila enheter, och totalt har nu Facebook en miljard dagliga användare på global basis. 

...Men varnar för lägre tillväxt
Trots de positiva siffrorna föll Facebook-aktien med 7 procent igår. Bolaget flaggar nämligen för lägre tillväxt framöver. Anledningen är att Facebook inte kan fortsätta att öka antalet annonser, då det finns risk att användarna flyr. 
– Facebook har nått taket för annonsfrekvensen i flödet, så bolaget måste hitta andra sätt att öka intäkterna från andra områden som prissättning, användarengagemang eller att användarbasen växer, säger Josh Olson, analytiker vid Edward Jones enligt TT.

Facebook kritiseras för exkluderande annonser
Facebook låter annonsörer välja bort olika etniska grupper när de köper reklamplats i USA. Funktionen uppmärksammades av sajten Pro Publica, och har fått hård kritik. 
– Detta är skrämmande och extremt olagligt. Det är i princip ett så uppenbart brott mot [antidiskrimineringslagen] Fair Housing Act man kan hitta, säger medborgarrättsjuristen John Relman till Pro Publica.
Facebook hävdar att de inte tillåter diskriminerande målgruppsurval och att annonsörerna måste hålla sig till de lagar som finns. 

Youtube har svårt att få folk att betala
För ett år sedan lanserades Youtubes betaltjänst Youtube Red på ett antal marknader. Tanken var att konkurrera med bland annat Netflix om svod-tittarna. Men succén har uteblivit – plattformen har "bara" cirka 1,5 miljoner betalanade användare, enligt The Verge. Enligt sajten visar det hus svårt det är att lyckas få folk att betala för något som de tidigare haft fri tillgång till.

Herencos ägare: Slopa presstödet
Lovisa Hamrin är vd och ägare av Herenco som i sin tur äger Hallpressen. Nu ger hon sig in i debatten inför släppet av Medieutredningen på måndag. I en debattartikel i Dagens Industri argumenterar hon för att presstödet ska skrotas. Istället vill hon se en moms på 6 procent för tidningarna, oavsett distributionsform. 
"I dag betalar tidningar 6 procents moms på tryckta tidningar i stället för standardtariffen om 25 procent. Skillnaden i momsstorlek – 19 procentenheter – motsvarar en inbesparad skatt om 1,8 miljarder kronor för tidningsföretagen. För varje kund som väljer digital lösning kostar det branschen 19 procent i ökad beskattning. Den högre skatten är självklart ett hinder i produktutveckling mot digitala prenumerationer, och saknar logisk förklaring" skriver hon bland annat.



Dela sidan: