Dela sidan:

Den svenska startupen Signal Signal har använt sin tjänst på svenskspråkig media och poddar för att se hur mycket som skrivs om de båda presidentkandidaterna. Mediebevakningsverktyget som lanserades i september fångar automatiskt upp ljud och omvandlar det till text.

– Det har sagts att det bara skrivs om Donald Trump i USA. Vi tänkte att det vore intressant att se hur det ser ut i svensk talmedia, säger Tor Rauden Källstigen, som är en av grundarna av Signal Signal, tillsammans med Håkan Waara.

Men vinnaren i Signal Signals undersökning är demokraternas Hillary Clinton. Hon har nämnts 830 gånger mot Trumps 508 gånger.

– Vi blev förvånade att svensk talmedia pratar mer om Clinton, och framförallt i den här omfattningen. Men sen ska det ju ställas i ljuset av att det har varit mycket fokus på hennes skandaler den senaste tiden, säger Tor Rauden Källstigen.

– I USA förs ju en ständig diskussion om partiskhet i medierna. Talmedia har tidigare varit höljt i något slags dunkel. Nu tar vi det här från den mystiska världen in till den vetenskapliga där vi med säkerhet kan säga när någon har omnämnts och i vilken utsträckning.

Totalt har kandidaterna omnämnts 1 338 gånger under perioden 1-7 november. Analysen bygger på 1 788 timmar ljud i 2 995 episoder från svenska podcasts, Sveriges Radio, SVT:s nyheter samt Youtube.

Med poddarna och Youtube gjordes ett redaktionellt urval där topp 300 i kategorierna valdes ut.

Tor Rauden Källstigen och Håkan Waara har även tittat på ord som används i samband med kandidaterna. Hillary Clinton förknippas till exempel 20 procent oftare med ordet 'vinna' än vad Donald Trump gör. Donald Trump förknippas mycket med exempelvis orden 'hårt', 'kvinnor' och 'Mexiko'. 

Signal Signals mediebevakningsprodukt håller koll på sökord och skickar rapporter på daglig eller veckobasis. Kontexten ges med några ord före och efter omnämnandet, och det går att trycka på play för att höra klippet ifråga spelas upp.

Eftersom produkten är skalbar är planen att den ska rullas ut på fler språk och på fler marknader.

– Även om maskiner har sina för- och nackdelar så är skalan och volymen med automatiserad databehandling otrolig, säger Tor Rauden Källstigen.

Vad har ni för kunder?
– Det är dels mediebolag som har varumärken inom tv, radio och poddar som vill ha en djupare förståelse för hur deras varumärken och shower behandlas av de egna innehållsskaparna och andra i branschen. Men primärt är det konsumentinriktade företag med fokus på snabbrörliga produkter där man är mån om att följa vad som händer.



Dela sidan: