Just nu genomförs undersökningen i Finland, där galan "Vuoden Toimisto" arrangeras i februari, någon vecka innan galan i Sverige. Tidigare i år har även de norska byråsamarbetena studerats.

– Vi har inlett ett samarbete med Alma Media i Finland som genomför "Årets Byrå" bland Finlands kommunikationsbyråer. Vår ambition är att göra Årets Byrå till en nordisk branschstudie, säger Robert Skölfman, vd för analys- och konsultföretaget Regi som står bakom Årets Byrå.

I Sverige har branschstudien genomförts sedan 2000. Resumé var då med som mediepartner, så även i år. Planen är också att utöver själva galan den 21 februari även arrangera ett inspirationsseminarium samma dag, på temat "Framtidens Byrå".

Fakta/Årets byrå
En årlig bransch- och kvalitetsstudie där kunderna, alltså landets köpare av kommunikationstjänster, tillfrågas och intervjuas om hur nöjda de är med sina olika byråsamarbeten och vad som är avgörande vi köp av kommunikationstjänster. Närmare 3000 köpare deltar i studien och alla typer av kommunikationsbyråer ingår.

Nytt för årets studie i är några nya tävlingskategorier. Dels kommer Regi i år även att analysera landets produktionsbyråer och produktionsbolag. Dels kommer man att lansera den nya kategorin "Årets Kommunikationsbyrå", som är en ny disciplinoberoende kategori, för landets största byråer, de med en byråintäkt över 100 Mkr.