Dela sidan:

"Find Creatives" har vuxit fram ur hemsideverktyget Portfoliobox, där användare världen över kan bygga sin egen sajt. Tjänsten ska vara en hjälp för kreatörer att ytterligare marknadsföra sig själva och sina portfolios. Dessutom fungerar Find Creatives som en marknadsföringskanal för Portfoliobox, som kostar pengar för användarna.

– Affärsidén är att fortsätta tjäna pengar på Portfoliobox och erbjuda Find Creatives gratis. Det är bra ur ett kundvårdsperspektiv. När plattformen får eget liv kommer vi locka till oss användare som inte redan har Portfoliobox. För dem ska det vara enkelt att konvertera kontot till en sajt med egen domän, säger Gustav Degerman, vd och en av grundarna till Find Creatives och Portfoliobox.

Tillsammans med Hamid Abouei startade han först Portfoliobox 2011, som ett projekt vid sidan av studierna på KTH. I dag består bolaget av tolv personer med en beräknad omsättning i år på tio miljoner kronor.

Ni riktar er till kreatörer, men hur många frilansande sådana finns det? Hur ser du på potentialen för era produkter?
– Vi går ut till alla kreatörer i hela världen, vilket gör den potentiella marknaden enorm. Konkurrenter som Squarespace och Wix har 30 000 personer som signar upp varje dag. Kreatörerna behöver en webbsida för att marknadsföra sig och betalar gärna för det också.

Hur många av kreatörerna jobbar i kommunikationsbranschen?
– Om vi ser till användarna på Portfoliobox är det framför allt kreatörer som sysslar med visuell media, sådana som håller på med bild, video och musik, design och grafik.

Find Creatives har varit i gång i ett par månader och har omkring 2 000 användare. För att marknadsföra den nya mötesplatsen bolaget främst satsa på sökordsoptimering.


Dela sidan: