Dela sidan:

Andelen av svenskarna som tittar på film och video på nätet har ökat kraftig de senaste åren. Från knappt häften (46 procent) år 2013 till tre av fyra (74 procent) 2016. Det visar rapporten Svenskarna och Internet som släpps i dag. 

Störst av alla streamingtjänster är inte oväntat Youtube. 85 procent av svenskarna har använt plattformen någon gång under året. 100 procent av 11-19-åringarna kollar på Youtubefilm, 80 procent av internetanvändarna över 76 år använder Youtube någon gång. Snabbast är dock ökningen för Netflix som växer med 10 procentenheter på ett år. 



På veckobasis använder drygt halva befolkningen Youtube, jämfört med 27 procent för Netflix. De dagliga besöken minskar dock med åldern från 84 procent dagliga besökare i åldern 12-15 år till 10-15 procent bland dem över 55 år.



Betalningsviljan för video har ökat från 29 till 38 procent under det senaste året. Andelen som abonnerar på film och video börjar närma sig andelen som abonnerar på musik (44 procent). Här bör dock nämnas att Spotify haft ett försprång jämfört med de flesta svod-tjänsterna. 



Trots att streamingtjänsterna ökar ligger fildelningen kvar på samma nivå, runt 20 procent, visar rapporten. Intressant är dock att fildelarna är den grupp som betalar mest för streamingtjänsterna. 60 procent av fildelarna betalar för streamingtjänster, jämfört med 39 procent av de som inte fildelar.

LÄS MER: Nu är Snapchat större än Twitter i Sverige 



Dela sidan: