Dela sidan:

Unicef samarbetar med Acne för att ta fram en reklamfilm till jul. I filmen ska operasångaren Malena Ernman sjunga tillsammans med en barnkör. Men för att säkerställa en "rättvis representation av Sverige ur ett mångfaldsperspektiv" i filmen bad byrån föräldrararna att skicka in bilder på sina barn i förväg. En som reagerade kraftigt var föräldern Torbjörn Vestberg som i ett Facebook-inlägg riktar skarp kritik mot förfarandet. 

"Jag tillåter inte att min dotter rasifieras. I vår familj har vi alltid varit humanister och sätter människan före religion, kön, etnicitet eller sexuell läggning. Edits storasyster har ett asiatiskt utseende men är född i Sverige. Edit är vit med född i Kina. Förfrågan från UNICEF var det dummaste jag fått" skriver han.

Torbjörn Vestbergs inlägg har sedan plockats upp av andra vilket lett till en våg av kritik mot Unicef och Acne.

"UNICEF har som sin slogan: "För alla barn". Men bakom stängda dörrar är tydligen vissa barn mer önskvärda än andra för denna organisation. Jag hoppas min far står på sig och jag hoppas att UNICEF inser vilka idéer de krupit till sängs med" skiver hans son Simon Westberg på Facebook.

Det har tvingat organisationen att bemöta med ett svar. 

"Vi beklagar om någon tagit illa vid sig i samband med casting till vår reklamfilm. Vi har nu varit i kontakt med vår reklambyrå för att följa upp hur castingen av barnen gått till. UNICEF har i briefen till reklambyrån inte uttryckt hur några medverkande i filmen skall se ut. Vi tycker att intentionen som produktionsbolaget haft att visa på en mångfald är bra. Vi kommer dock tillsammans med produktionsbolaget se över castingprocessen och se om något fel begåtts i kommunikationen med barnen och deras föräldrar. Att spegla världen så som den ser ut är viktigt för UNICEF då vi kämpar för alla barns rättigheter och lika värde." säger Andreas Eriksson, kommunikationschef på UNICEF Sverige.



Dela sidan: