Dela sidan:

En mellanstor SUV i prisklassen mellan premium och budget. Där finns Opel, Kia, Hyundai, Skoda, Mazda men många fler.

Riktad till millennials. En stenhårt exploaterad målgrupp som därtill ogillar att bli exploaterad av marknadsförare. Till sist på en marknad som överlag är överetablerad och som orsakar alla tänkbara problem mellan parkeringsböter till klimatkris.

Stendahls reklambyrå i Göteborg fick i början av året uppgiften att paketera varumärket Lynk & Co och lanseringen av första modellen kallad 01. De fick ett halvår på sig. En utmaning så att säga.

Utgångspunkten var den färdiga bilen, i stora delar en Volvo V40 under det nydesignade skalet, och en affärsmodell som utgår från en ny syn på bilägandet där det är lika självklart att prenumerera, dela, som att äga. För att förenkla och hålla nere kostnader är variationerna på bilarnas utrustning begränsad. Vidare bygger modellen på att försäljningen sker på nätet och prenumerationserbjudanden (betala prenumerationssumma och få alla nödvändiga ingredienser) premieras.

Design, funktion och affärsmodell är satt för millennials. Så hur kan en bil bli relevant för denna välkänt svåra målgrupp? Stendahls tankade ned de senaste årens trender och satte upp ramarna för varumärket.

Delningsekonomin fanns på plats i själva affärsmodellen. Bilen har en kommunikationsplattform framtagen av Ericsson, Microsoft och Alibaba och gör bilen uppkopplad. Därtill är stora delar av bilens data – från yttertemperatur, bränsleåtgång och hastighet till låtval i musikanläggningen, antal passagerare och positionering – tillgänglig. Det öppnar möjligheter för både användare och andra att skapa unika tjänster för bilen. Lynk & Co väntar på att bilmärkets egen appstore ska fyllas med nya idéer. Och det är en del av kärnan i bilens varumärke. Målet är att användarna själva ska fylla varumärket med innehåll.

– Plattformen möjliggör otroligt mycket tjänsteutveckling i och runt bilen vilket bygger värde för målgruppen. Tjänster som underlättar livet i storstaden och genererar innehåll för konversation i digitala kanaler”, säger Peter Johansson, kundansvarig på Stendahls. Han vill se Lynk & Co som en konceptbil i ständig förändring. En Kickstarter på hjul.

För att förklara för omvärlden hur det skulle kunna se ut har byrån tagit fram digitala tjänsten Share Button som är utformad för delningsekonomin. 

Strategin ligger rätt i tiden men frågan är om det räcker på sikt och om millennials godtar premisserna med bilen.

I nya Resumé Insikt Marknad förklarar vi närmare projektets möjligheter och faror. Prenumerera här.



Dela sidan: