Dela sidan:

Reklambranschen är fortfarande en bra bit från att kunna kalla sig helt jämställd. En utmaning som ofta lyfts fram är svårigheten att rekrytera kvinnliga kreatörer. Det vill den nya sajten ändra på.
"Kreatörskvinnor är en sökmotor med syftet att synliggöra kvinnlig kompetens, för att en gång för alla slå hål på myten om bristen på kvinnliga kreatörer" skriver de.

På hemsidan söker du utifrån yrkesroll och branschvana och får sedan ett resultat som matchar dina kriterier. Redan från start innehåller sökbanken några av de mest namnkunniga kvinnorna i branschen. 

Bakom initiativet står Johanna Johansson som är frilansande Art Director och Lina Franzon, copywriter på TBWA. Hemsidan är utvecklad av Johanna Tano.
– Vår förhoppning är så klart att fler kvinnor i branschen ska ansluta sig till registret. För att synliggöra potentiella talespersoner och förebilder som inte är män. Men också för att underlätta rekrytering för jämställda arbetsplatser, och öka chanserna till jobberbjudanden som kanske annars passerat förbi, säger Johanna Johansson i en kommentar.

På Kreatorskvinnor.se kan du söka efter art directors, copywriters, designers, utvecklare och regissörer. 
– Kan hemsidan hjälpa arbetsgivare i rekryteringssituationer skulle det vara magiskt. Oavsett om du tackar ja eller nej innebär alltid ett jobberbjudande en förhandlingsmöjlighet. Vill du stanna kvar på din arbetsplats kanske det leder till att du kan förhandla upp din lön till exempel. Vilket även det bidrar till en mer jämställd bransch, säger Lina Franzon.



Dela sidan: