Dela sidan:

Aftonbladet Magasin lanserar en ny tidning som under 2017 släpps i åtta nummer. Magasinet produceras av Z Content med Aftonbladet som uppdragsgivare.

"The Good Life" kommer att kretsa kring ämnen som resor, mode och ekologisk hållbarhet och ska rikta in sig på en bred och modern, kvinnlig målgrupp.

Så här beskrivs The Good Life i reklamutskicket:

"Nu kliver vi No-Age-kvinnor in i livet 2.0 – med tid och energi över till att förverkliga alla våra livsdrömmar. Aktiva resor, utbildning, nystart på jobbet. Ny fritid med en hästgård, ett växthus eller flygcertifikat.

Vi kan bli yogalärare, vd eller föreläsare. Skaffa den stil & garderob vi drömt om, leva ekosmart och engagera oss i större sammanhang. Eller bara vara."

– Det är ett livsstilsmagasin med ett innehåll som fokuserar på "Livet 2.0". Många av oss i målgruppen har ungdomar som är i tonåren, eller har flyttat hemifrån. Kanske har vi skilt oss. De flesta har en familjesituation som har förändrats rätt mycket på 15–20 år och löser pusslet på ett annat sätt än då barnen var små. Vi vill ge läsarna inspiration att njuta mer. Innehållet är en vuxen och härlig mix av längre intervjuer, stiltips, kultur- och resereportage samt lite "livsråd" – till exempel om hur det går att växla ner. För vi har också kommit till en fas i livet, då vi inser hur viktigt det är att vara här och nu. Mer avkopplat än uppkopplat är en bra beskrivning av innehållet, säger Aftonbladets featurechef Erika Scott till Resumé.

Hur kommer det sig att Aftonbladet lanserar ett nytt magasin mitt i den digitala transformationen där de övriga bilagorna visat en negativ trend under en längre tid?
– Även om magasinsmarknaden visar vikande siffror jämfört med föregående år, är våra fortfarande mycket lönsamma. Vad gäller The Good Life, har vi identifierat att segmentet saknas i tidningshyllan. Annonsörerna har redan tagit emot magasinet väl och vår analys visar att läsarna också kommer att göra det.

Anna Zethraeus är chefredaktör för The Good Life vars första nummer kommer ut i morgon. Omslaget pryds av Emma Wiklund.



Dela sidan: