Dela sidan:

Tre av fyra barn känner sig utanför om de inte kan gå online. Samtidigt anser de flesta i åldern 10-15 år att deras föräldrar tycker att de spenderar för mycket tid framför skärmar och majoriteten bråkar om skärmtid hemma. Det visar en Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av Telenor. Med denna insikt lanserar Telenor nu marknadskonceptet Skärmliv:

Ett långsiktigt initiativ där operatören vill bilda opinion frågan om hur familjer använder sina skärmar. Telenor hoppas skapa samtal och förståelse mellan alla i familjen om deras olika skärmliv.

– Många familjer har frågeställningar kopplade till skärmar. Ska man sätta en tidsgräns för hur länge barnen ska få sitta framför skärmarna? Ska man göra skillnad mellan olika aktiviteter framför skärmarna? Och hur påverkar skärmarna våra liv och relationer? Forskningen spretar och alla familjer är olika. Vi vill lyfta den här frågan då vi ser att många av våra kunder har funderingar kring det här, säger Lina Sundqvist, ansvarig för kundinsikt på Telenor i ett pressmeddelande.

Skärmliv är ett redaktionellt initiativ på telenor.se som ska titta på skärningspunkterna mellan familjer och alla våra skärmar. På sajten ska man lyfta underbyggda tankar, fakta, personliga tips och möten med människor och familjer. Konceptet kommer även att gå brett, med fokus på digitalt, och kommer att anpassas över tid med olika teman och kampanjer.

Initiativet påbörjas genom ett samarbete där kända youtubers frågar sina följare om deras upplevelser. Joakim aka "Heja Internet", gamern Emma aka "Swebliss" och Medinas från "Medinas Liv" har uppmanat sina följare att dela och berätta om sina erfarenheter av när vuxna inte förstår sig på Youtube.

Till initiativet har man även knutit Erik "Hazardous" Thorsell, Jack Pendragon, Hannah Widell från Fredagspodden och familjen Hernandez-Hietapakka – digitala pionjärer.

– Skärmliv passar perfekt som diskussionsämne mellan youtubers och deras följare och kan ge barnen en röst i samtalet om skärmarna i hemmet och den digitala vardagen. Alla familjer är olika, men alla behöver prata om sitt skärmliv, säger Lina Sundqvist, ansvarig för kundanalys på Telenor i en kommentar.

Initiativet är framtaget i samarbete med contentbyrån Matter. Pr-byrå är Wenderfalck.


Dela sidan: