Dela sidan:

Resumé berättade tidigare i dag om kritikstormen mot att Audi anlitar medieprofilen Kakan Hermansson i sin senaste kampanj. Som en konsekvens har de nu valt att avbryta den.
– Bakgrunden är att vi känner att kampanjen inte längre uppfyller det syfte vi hade. Vi har fått information om uttalanden hon gjort som vi inte känt till. Även om hon uttalat att hon ångrar sig väljer vi att avsluta, säger pr-chefen Irene Bernald till Resumé.

De uttalanden hon syftar på är tweets som "Det var ett jävla tjat om Malexander. Palla när snuten tycker synd om sig själv" och "Kämpa Stockholm, i dag och för alltid. Ta hand om varandra och glöm ej: ACAB (all cops are bastard, reds anm). Dom skyddar nassarna inte oss".

LÄS MER: Starka reaktioner mot Audis kampanjstopp

Dessa har hon ångrat i efterhand, men det räcker alltså inte för Audi.
– Det är något som vi har förståelse för att hon gjort, och tycker givetvis att det är viktigt i sammanhanget.

Men trots det väljer vi att avsluta kampanjen. Borde ni inte haft koll på hennes uttalanden på förhand?
– Vi blev rekommenderade att använda henne i rollen som modebloggare och tv-profil. Men vi kände inte till uttalandena som hon har bett om ursäkt för.

LÄS MER: "Att Kakan tystas av ett gäng antifeminister är horribelt"

Varumärket skyller missen på byrån som rekommenderade Kakan Hermansson som frontfigur för kampanjen. Audis reklambyrå är Åkestam Holst, men Irene Bernald vill inte berätta om rekommendationen kom därifrån eller från någon annan underleverantör.

Har inte ni som beställare ett ansvar att känna till det här?
– Självklart har vi en roll i att göra noggranna kontroller. I det här fallet gjordes inte det.

Varför räcker inte Kakan Hermanssons ursäkt för er?
– Vi känner att kampanjen inte längre uppfyller syftet. Och vi har tagit till oss av feedbacken från dem som tagit illa vid sig.

Kakan Hermansson har varit med och tävlat i SVT:s På spåret. Varför gör ni en annan bedömning?
– Det är något som får stå för dem. Vi avslutar kampanjen för att många tagit illa vid sig.

Samtidigt har ni fått kritik för att ni avbryter kampanjen för lättvindigt. Att hennes ursäkt borde räcka. Har du något förståelse för den ståndpunkten?
– Vi har varit tydliga med att också lyfta fram att hon bett om ursäkt. Men trots det avbryter vi. Det här är en mindre tävling i sociala medier som ingår i en större kampanj.

Hur har ni upplevt kritikstormen som varit?
– Vi har tagit till oss av de synpunkter som inkommit.


Dela sidan: