Mansplainingakuten öppnades i går. Med hjälp av flera kända namn, bland annat branschprofilerna Nina Åkestam, Clara Henry och Christina Knight vill fackförbundet via telefon "utbilda i manliga härskartekniker på jobbet".

LÄS MER: "En manshatisk kampanj"

Kampanjen har mött kritik på Facebooksidan för ett av Unionens events. Det är främst män som känt sig kränkta av budskapet.

"Ett begrepp som "mansplaining" är ren ohämmad sexism. Hela begreppet är misandriskt och när nu Unionen driver en manshatisk kampanj ser jag det som närmast givet att byta till Ledarna”, skriver en person i eventet.

I en mejlkonversation mellan Resumé och Unionen säger fackförbundets pressekreterare Gabriel Wernstedt som att kampanjen syftar till att öka medvetenheten om härskartekniker och mansplaining som ett första steg till en förändring. Med ”Mansplainingaktuten” hoppas de väcka en debatt kring fenomenet på medlemmars arbetsplatser och samhället i stort.

– Trakasserier och diskriminering i arbetslivet är något många medlemmar upplever. Unionen har också haft uppdrag från medlemmarna att arbeta för jämställdhet i arbetslivet. Mansplainingakuten är ett sätt att få igång en diskussion om härskartekniker, en diskussion som vi tror behövs.

Har ni några belägg för problemets omfattning på just arbetsplatser?
– Målet med kampanjen är att medvetandegöra och skapa en diskussion kring härskartekniker och mansplaining. Början man titta sig omkring så ser man mansplaining lite överallt och då behövs egentligen inga siffror. Men Unionen gör också kontinuerligt undersökningar på hur folk mår på arbetsplatserna och förra året uppgav drygt 20 procent att de någon gång känt sig diskriminerade eller trakasserade på jobbet pga av kön.

Hur ser ni på den kritik som kommit?
– Det är naturligtvis tråkigt om några tar illa upp av vår mansplainingakut. Samtidigt visar det på att det här är frågor som många berörs av och vill diskutera. Vi noterar också att många är positiva till att vi lyfter mansplaining. Uppmärksamheten slår våra förväntningar och visar att det här är en viktig fråga.

Hade ni gjort något annorlunda om idéarbetet med kampanjen hade påbörjats i dag?
– Det finns säkert saker man kan göra annorlunda, men uppenbarligen är detta en fråga som många vill diskutera, vilket också var ett av syftena med kampanjen.