Dela sidan:

"Mediebranschen har förlorat sin marknad så länge som vi haft data", skriver analytikern Thomas Baekdal i en analys i veckans Resumé Insikt Media.

På 1950-talet prenumererade varje hushåll (i genomsnitt) på 1,5 dagstidningar. Idag är det bara fyra av tio hushåll som prenumererar på någon tidning alls.

"Hela mediebranschen vaggas in i en falsk känsla av säkerhet. Eftersom upplagesiffrorna är någorlunda stadiga, och eftersom annonsintäkterna ökar, så ’glömde’ mediebranschen att den inte höll jämna steg med befolkningstillväxten. De insåg inte hur de mellan 1970 och 2000 förlorade nästan 40 procent av uppmärksamheten på marknaden (65 procent idag)", skriver Thomas Baekdal.

Är du det bästa valet eller ett av många?

Läs nya Resumé Insikt Media för Thomas Baekdals analys av mediebranschen.

Övrigt innehåll i brevet:

Svar från..
Ulrika Ek, affärsutvecklingschef, Nyheter24-gruppen

Läsvärt:
Millennials, pushar och filterbubblor

Veckans rubriker:
Åsiktsdrivna Metro, det goda livet för Aftonbladet och Marcus Oscarsson for president

Veckans..
Släpp: Schibsted Future Report



Dela sidan: