Dela sidan:

2012 släppte Sveriges Annonsörer bloggrekommendationer som skulle visa vad som gäller för de som arbetar med pr och marknadsföring i sociala medier. Men fyra år gamla sanningar gäller inte alltid och i fjol släpptes därför en uppdatering av rekommendationerna.

Tidigare i år släppte även Sveriges Annonsörer en rekommendation för podcastmätningar. Med Sveriges Annonsörer och Tailsweep gemensamma valuta för bloggosfären vill man rensa upp bland den till delar otydliga annonsmärkningen som just nu sker bland influencers.

– Vi ser ett stort behov för en gemensam valuta i branschen och genom denna ser vi också att annonsmärkningen kommer att bli tydligare då alla spelar efter samma spelregler. Det ska bli tydligare vad ett samarbete med en influencer kostar, och vad man kan förvänta sig att få ut, säger Lin Eriksson Nordström, chef för digitala tjänster på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.

Bloggvalutan kommer även att integreras som en del i Sveriges Annonsörers KIA-index. Första steget blir nu att sätta ihop en arbetsgrupp som kommer att leda arbetet med att ta fram den nya valutan.

– Vi är väldigt glada och stolta över att få vara med kring arbetet med bloggvalutan. Det är ett viktigt steg för att göra vår spännande och expansiva bransch än mer professionell, säkerställa tydliga mätpunkter, och en ökad transparens. Jag vet av egen erfarenhet hur bra podcastvalutan togs emot av annonsörer och mediabyråer, och är övertygad om att utfallet av detta arbete kommer att ha en lika positiv effekt på bloggosfären, säger Öjje Holt, vd på Tailsweep i en kommentar.



Dela sidan: