Dela sidan:

De senaste dagarna har säkert ditt Facebook-flöde fyllts med live-omröstningar där du ombetts svara på huruvida du föredrar Trump eller Clinton, Stockholm eller Göteborg, eller hur ordet kex egentligen uttalas. Flera svenska medier, såsom Nyheter24, TV4 och Sportbladet använder sig av formatet.

I en krönika på Breakit uppmärksammar Emanuel Karlsten fenomenet och beskriver hur man snabbt och enkelt kan förvandla en livesändning till en sorts omröstning med några sekunders fördröjning genom att sända en bild av en dynamisk hemsida.

Eftersom livesändningar premieras av Facebooks algoritm kan räckvidden bli mycket stor liksom antalet reaktioner. Omröstningen om hur man uttalar kex från Nyheter24 hade under torsdagseftermiddagen fått 44 484 gilla-markeringar och visats över en miljon gånger.

Emanuel Karlsten skriver vidare att det är lätt att förstå att sidorna gör så här, eftersom Facebook har skruvat ned den organiska räckvidden, och han noterar att majoriteten verkar gilla det.

Av kommentarerna till Nyheter24:s livesändningar att döma stör sig dock en del av läsarna på formatet.

Men Nyheter24:s chefredaktör Henrik Eriksson tycker att live-omröstningar är ett bra insteg till engagemang, och egentligen inget nytt i sig. Det är plattformen som är ny. Han hävdar också att sajten var först i Sverige med live-omröstningar – och att de redan jobbar på nya liknande idéer.

Hur har det gått?

– Räckvidden är extremt bra och engagemanget är väldigt högt. Den största räckvidden för en enskild omröstning är den första, som handlade om Clinton vs Trump. Den nådde 3,3 miljoner, säger han.

Snitträckvidden har hamnat på 2-2,5 miljoner. Det är betydligt högre än för vanliga inlägg. Nyheter24 har nått liknande räckvidd med video förut, eftersom Facebook premierar sådant innehåll, men då var det inte bara svensk räckvidd utan global.

– Sen körde vi en sportomröstning inför matchen Sverige-Frankrike. Där var frågan inte lika vass och het så räckvidden blev lägre.

Hur har det här påverkat trafiken på sajten och antalet följare på Facebook?
– När vi gjorde den första var det lite av nyhetens behag, men den dagen fick vi 2 000 nya följare, jämfört med vanligtvis några hundra. Det var skitcoolt. Sen har det mattats av. Nästan alla omröstningar har gett bra trafik till sajten. De artiklar som har kopplats till videon har varit bland sajtens mest lästa.

– Vi ser det här som ett nytt sätt att sprida vårt innehåll. Vi testar alltid nya saker och vill engagera. Då funkar det här jäkligt bra.

Vilken sorts artiklar kopplar ni till omröstningarna?
– Med Trump till exempel så körde vi en klassisk lista på hans vidriga åsikter. Sedan bytte vi till ett blogginlägg från Marcus Birro som handlade om varför han tror att Trump vann. Vi försöker också använda gammalt innehåll igen. I omröstningen Stockholm vs Göteborg hade vi en artikel om sexton sjukt dåliga Göteborgsskämt. Det är både högt och lågt, precis som Nyheter24 vill vara.

Hur kom ni på det här?
– Min flickvän såg det på någon sajt i USA. Jag drog det vidare till vår tv-avdelning som snackade med tekniken. Vi hade kunskapen i huset tack vare vår esports-site Fragbite då livesändning inom esport går via tjänsten Twitch. Där används samma program som vi använder för omröstningar på Facebook. Vi var först i Sverige med det här. Redan samma dag hoppade TV4 på och sedan Sportbladet. Men alla gör det inte bra.

Hur gör man det här dåligt?
– Med såna här saker som är nya går det ibland inflation när alla vill testa. Jag tror att vissa gör det bara för att bygga räckvidd. Vi vill skapa ett kvalitativt engagemang och vill att det ska ge läsaren någonting.

Hur har läsarna reagerat?
– Jag har bara läst fram till och med igår, men det har bara varit bra. Nu har jag inte läst varenda kommentar, men om man ser till engagemanget så tycker jag att det bara är positivt. Går engagemanget ner så kanske vi hittar på någonting annat. Det vi gör nu är i princip bara omröstningar kopplat till artiklar. Vi vill redan ta nästa steg och där har vi massor av idéer.

Vad är nästa steg då?
– Det kan jag inte säga än.

Efter presidentvalet har ju opinionsundersökningar och deras korrekthet debatterats en del. Finns det en risk att läsarna tar det här på för stort allvar?
– Nej, det skulle vara journalister isåfall som gör det. Att svara på en ja/nej-fråga är det snabbaste insteget till engagemang. Vi har kört omröstningar i flera år, men nu har vi tagit det ut på en annan plattform. Jag tror att läsarna är medvetna om att det här inte är en opinionsundersökning utan kanske en känsla hos folket som följer Nyheter24 och att det är känslan de har just nu. Den behöver inte vara samma imorgon.

– Men det säger ändå någonting, alltså svaret som läsarna ger. Till exempel att Clinton är väldigt populär i Sverige. Men egentligen betyder ju hennes popularitet ingenting.



Dela sidan: