Dela sidan:

När Sveriges Radios mediemagasin "Medierna" rapporterade om sponsringen i "En tysk, en fransk och en husman" och Kulturnyheterna om motsvarande finansiering av "En klassiker" lade SVT:s programchef Mikael Österby skulden blytungt på produktionsbolaget Road Runner. SVT hävdade att Road Runner hade brutit mot avtalen och hotade med att stämma bolaget. Road Runners redan levererade "Tidsoptimisterna" togs bort från tablån.

När SVT köper visningsrätten får produktionsbolaget ta in sponsorer. Det kallas då indirekt sponsring och håller kostnaden nere. SVT betalar bara 10–15 procent av produktionskostnaden för programmet.

Två villkor gäller: SVT ska informeras om sponsringen och den ska framgå i eftertexterna. För att gardera sig mot radio- och tv-lagens förbud mot otillbörligt gynnande skriver SVT in rätten till "final cut" i avtalen och kan sedan sudda loggor eller klippa i programmet bäst de vill.

William Diskay, vd och ägare till Road Runner, är därför förvånad över SVT:s agerande de senaste veckorna:
– Jag har jobbat med SVT i sju år och gjort tolv program med 60 episoder. Hela tiden har jag hållit dem informerade om vilka sponsorer vi har haft. Samtidigt har jag talat om för sponsorerna vilka möjligheter SVT har att ändra i programmen, vilket också har skett ett antal gånger.

När SVT beskyllde Road Runner för avtalsbrott och hotade med stämning valde William Diskay att ligga lågt:
– Jag ville först låta jurister titta på alla avtal. Nu har de gjort det och de kan inte se att vi har brutit mot några avtal eller gjort något som strider mot SVT:s sändningstillstånd. Jag är enbart förvånad över SVT:s agerande.

Han är besviken över att SVT har dragit bort "Tidsoptimisterna" från tablån:
– Det är självklart en stor besvikelse hos våra finansiärer, men också hos de 10–15 tv-arbetare som har lagt ner sin själ i programmet.

SVT har inte stämt Road Runner, men heller inte klargjort sina avsikter:
–  Jag har försökt få till möten med dem, men bara fått beskedet att de återkommer. Nu borde vi sitta ner med våra jurister och reda ut frågan. Det är ju faktiskt SVT:s avtal jag har skrivit på.

Resumé har också svårt att få kontakt med SVT:s programchef för inköpta program, Mikael Österby. Trots flera försök har vi inte lyckats.

Helt overksamma är emellertid inte de ansvariga på SVT. Efter att på måndagen ha hamnat i Mikael Österbys röstbrevlåda mejlade Resumé honom klockan 10.05:
"Hej!Talat med Road Runners William Diskay. Han hävdar att ni haft all information om indirekt sponsring. Kommentar? När lämnar ni in den aviserade stämningsansökan? Kan du ge ett raskt svar?"

Det kunde Mikael Österby inte. Men en dryg timme senare fick William Diskay ett mejl med budskapet att SVT kräver tillbaka pengar som har betalats för visningsrätten till "Tidsoptimisterna" och "Saluhallen del 2".



Dela sidan: