Dela sidan:

Sverige är fantastiskt på att producera internationellt framgångsrika företag, tjänster och varumärken. Vi har framgångssagor som IKEA och H&M och på senare tid företag som Klarna, Spotify och King. Den svenska startup-scenen har gjort sig gällande i Silicon Valley. I rapport efter rapport kan man läsa att Sverige är ett av världens mest innovativa länder, bland annat i senaste Bloomberg Global Innovation Index.

Som chef för B-Reel i Sverige vågar jag hävda att vi är en del av det svenska tech-undret. Vi ser teknik som ett sätt att effektivisera, utmana och förnya, och 17 års digital erfarenhet har gett oss ett försprång. Vi tar till oss nya arbetssätt och bryter upp gamla hierarkier. Men vi har också en annan viktig grundkomponent – modernt svenskt ledarskap.

Det som tidigare ansågs vara svagt ledarskap är nu eftertraktat. När man har satt en tydlig vision för verksamheten tror jag på ett mer känslosamt sätt att leda och samarbeta, byggt på dialog och feedback. Varje individ ska bli sedd, få utrymme och förtroende samt våga ifrågasätta och göra fel. Det ger lojala medarbetare som brinner för sina jobb och som alltid vill ge de där sista 10 procenten.

Vi som fostras i Sverige får mycket gratis. Vi får värderingar om öppenhet och jämlikhet redan från förskoleåldern. Det är en bra grund för sund företagskultur som gynnar innovation. Känn stolthet över det. Utnyttja fördelarna det ger i den hårda, internationella konkurrensen.

Jag har alltid fått höra att ledarskapet ska vara bortskalat från känslor, att professionell är samma sak som rationell. Helt fel i min mening. I 2015 års Lady Geek Global Empathy Index, konstateras en direkt koppling mellan empati och resultat. Ledare som bryr sig om personalens framgångar och personliga välmående är den tredje mest uppskattade egenskapen hos Googles medarbetare enligt en deras egen undersökning.

Redan på Handelshögskolan fick jag upp ögonen för forskaren Daniel Goleman, som under 20 års tid skrivit om vikten av hög emotionell intelligens. Vi måste ta hjälp av känslorna i företagandet och skapandet för att få fram budskap som berör. Det vi svenskar får med modersmjölken är fortfarande nyheter i stora delar av världen. Dra nytta av det för att skapa internationella framgångar.

Cecilia Bernard
Managing Director, B-Reel



Dela sidan: