Dela sidan:

Bonnier Tidskrifter (BT) har en blytung ledning: koncernchefen Tomas Franzén är styrelseordförande med Bonnier AB:s ordförande Carl-Johan Bonnier, tidskriftsgurun Amelia Adamo och koncernens digitalchef Anki Ahrnell som ledamöter. Vd är Sydsvenskans förre vd Lars Dahmén, skolad på it-förlaget IDG. Här borde det avspeglas hur den påbjudna transformationen utvecklas.

Resultat: omsättningen sjunker, vins­ten står och stampar och de digitala satsningarna ger inga pengar på sista raden.

Vinsten kommer, enligt Resumés källor, till 82 procent från papperstidskrifterna och resten från event. Resultatet hålls uppe genom besparingar och att personalstyrkan bantas successivt. En stor besparing görs när förlaget nästa år flyttar från de dyra centrala lokalerna på Sveavägen till enklare förhållanden i Bonnierhuset på Torsgatan.

Resumés källor uppskattar besparingen till tiotals miljoner kronor om året. Inom förlaget växer nu kritiken mot ledningens strategi och sätt att styra som samstämmiga källor summerar så här:
# Hård styrning och ett tuffare klimat mellan chefer och anställda.
# Övertro på digitala tidskrifter, influencers, affiliate och skalbarhet.
# Okänslighet inför enskilda varumärkens starka relation till kunderna.
# Konsultstyre och möteshysteri samt förstörda relationer till frilansare.

Svenska journalistförbundet förhandlar för ett antal medarbetare som Bonnier Tidskrifter vill bli av med, men vill inte kommentera enskilda fall. Däremot är SJF:s förhandlingschef Johan Lif inte imponerad av BT:s sätt att behandla frilansare:
–  Deras avtal är oskäliga, upphovsrätten tillmäts inget värde. Det är "take it or leave it", ett arrogant förhållningssätt som inte funkar. Till skillnad från Allers och Egmont har Bonnier vägrat att ens diskutera frågan.

Det håller man inte med om från Bonnier Tidskrifters håll. 
– Det stämmer inte. VI har har diskuterat frågan med förbunden såväl före som efter att vi lanserade avtalet. Däremot har vi ej formellt förhandlat med förbunden eftersom det här är en sak mellan oss som beställare och den enskilda frilansaren. Det är med dem vi har dialogen, och det har varit en god dialog som vi valt att ej forcera med någon tidsknapp deadline, säger Åsa Rydgren, publisher på BT.

Läs mer i veckans nummer av Resumé. Ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.



Dela sidan: