Dela sidan:

Viralgranskaren på Metro och IIS - Internetstiftelsen i Sverige sjösatte idag en gemensam kampanj kring källkritik. Under fredagsmorgonen laddades en guide för källkritik upp och klockan 10 lades en video upp på Facebook som betonar vikten av att tänka källkritiskt. Klippet handlar om ett felaktigt påstående om att Sverige skulle ha förbjudit julbelysning för att inte uppröra muslimer.

Videon har blivit en dundersuccé. På drygt fyra timmar hade den nått 1,8 miljoner personer och delats över 20 000 gånger.

– Jag är stolt över Metro i dag. Att skapa en viral succé är inte svårt. Det är bara att fokusera på Kardashianrumpor, Paradise Hotel, SD och gulliga kaniner. I dag äger Metro internet på grund av den sortens journalistik vi vill stå för: ung, rapp, underhållande och seriös, säger Eric Ljunggren, chefredaktör på Metro till Resumé.

Åsa Larsson är redaktör och en av grundarna till Viralgranskaren, tillsammans med Linnéa Jonjons och Jack Werner

Hon har märkt att artiklar som på något sätt handlar om julen ofta får stor spridning. Ett exempel är en fejkartikel som uppmärksammades tidigt i Viralgranskarens historia som handlade om att Kalle Anka skulle sluta sändas på julafton.

– Dagens video är vår största hit med viralgranskaren, absolut. Det visar väl att det finns ett sug efter att lyfta de här frågorna. Källkritik ses ibland som något akademiskt, men det har blivit ett rykande aktuellt ämne eftersom så många delar saker på sociala medier. De har på så sätt blivit avsändare av information, och med den uppgiften kommer ett nytt ansvar.

Viralgranskaren vill visa på vikten av att tänka ett varv till innan man delar.
– I guiden finns checklistor, tips och genomgångar om vad som är bra att tänka på. Vi vill kila in oss mellan fingret och dela-knappen.

I samband med det amerikanska presidentvalet har fejkade nyheter och deras spridning på framförallt Facebook varit föremål för debatt. Ämnet källkritik ligger alltså helt rätt i tiden.

– Det passade såklart bra att falska nyheter har börjat debatteras. Facebook och Google har gått ut och sagt att de ska åtgärda fejknyheter, men vi får se hur det går med det. Det viktigaste kanske är att Google vill strypa annonspengarna som går till viralsajter som sprider falska stories. Det är viktigt eftersom man kan göra stora pengar på sökannonser.

Hur tycker du att läsarnas inställning till källkritik har ändrats under de här två åren?
– De har uppmärksammats på frågan. Många av våra följare är jätteduktiga och gör egna granskningar och påpekar saker. Många har blivit vassare, men sen finns ju de som struntar i att källkolla och sprider saker i alla fall.

Har fejknyheterna ändrat karaktär?
– När Viralgranskaren drog igång så handlade bluffarna mer om lustig satir. Men idag är det nästan industrialiserat, där stora fejksajtsimperium pumpar ut artiklar som är skräddarsydda för att få spridning. Det är en klick- och trafikorienterad utveckling. Det här beror på att det finns pengar. Det är tydligare i USA men det finns svenska exempel på sajter som klippar och klistrar för att få till virala succéer.

– Men det är viktigt att säga att det finns olika sorters sajter. Satirsajter är det inget fel med. Sen finns viralsajter som bara jagar pengar. I USA finns "hyperpartiska" sajter som sprider väldigt vinklade nyheter.



Dela sidan: