Dela sidan:

En marknadsbudget ska i dag skäras i allt mindre delar för att räcka till allt fler kanaler som hela tiden skriker efter mer – och aldrig mättas.

Byråerna kan inte längre kan förlita sig på ett fåtal stabila och långa kundrelationer. I stället måste de allt oftare kunna manövrera mellan olika typer av projekt, snävare budgetar och allt kortare uppdrag

Det sätter inte bara press på förändringsbenägenheten hos medarbetarna. Även sättet att marknadsföra sig mot kunderna förändras. Det räcker inte längre med att hålla upp ett pris som plockades upp på gala förra året för att övertyga kunden att hen valt rätt byrå. Det slitna uttrycket att man inte är bättre än sin senaste kampanj är mer relevant än någonsin.

– I det sammanhanget är det lätt att byråerna glömmer bort sitt eget marknadsvärde, och inte ser till att även göra reklam för sig själv. Vi kan framför allt bli mycket bättre på att berätta om våra befintliga uppdrag, säger Jessica Bjurström.

Hon anser att byråerna till viss del måste se över sina egna arbetsmetoder.

– I dag sker väldigt mycket av dokumentationen av en kampanj i efterhand. Men man måste redan från början sätta sig tillsammans med kunden och komma fram till vilken slags metastory som man vill berätta, och var man ska lägga krutet vid sidan som själva kampanjen.

Ur ett svenskt perspektiv blev Volvos Zlatan-kampanj stilbildande, när själva kampanjarbetet närmast överskuggade budskapet i reklam och fick ett enormt mediegenomslag.

– I dag ser vi hela tiden exempel på framgångsrika kampanjer där byrån använder sociala medier för att visa hur man genomförde sina idéer på ett sätt som ger sidoberättelsen en egen identitet. Metaperspektivet adderar ytterligare en dimension som många tycker är intressant. Det är samtidigt ett sätt att öppna upp sig och visa transparens mot konsumenterna.

Tävlingar, rakningar och pro bono-uppdrag har traditionellt sett varit det vanligaste sättet för byråerna att marknadsföra sig.

– De får inte längre vara en intern branschangelägenhet, vi måste nå ut till breda målgrupper via andra kanaler. Jag upprepar vad jag brukar säga i sådana här sammanhang: i dag måste en byrå ha ett 360-gradersperspektiv och kommunicera i alla delar, säger Jessica Bjurström.



Dela sidan: