Dela sidan:

Breitbart har kallats för en amerikansk motsvarighet till Avpixlat, och var under valrörelsen en stark kraft till stöd för Donald Trump. Bland rubrikerna som har figurerat på sajten kan "Birtcontrol makes women unattractive and crazy" och "Swedish prof: Hot weather, not rapey migrants driving Swedens place as the rape capital of the world" nämnas.

Häromdagen skrev Martin Gelin i DN att "ingen sajt har varit mer betydelsefull för Trumps landsomfattande, högerpopulistiska rörelse än Breitbart. Där har man länge publicerat texter med samma ton och öppna främlingsfientlighet som präglat mycket av Trumps kampanj".

Breitbart har fått extra mycket uppmärksamhet efter beskedet att den förre chefredaktören Steve Bannon utsetts till chefsstrateg under Donald Trump i Vita huset.

Som en konsekvens av Breitbarts skriverier har det amerikanska annonsnätverket Appnexus valt att utestänga sajten från deras system. Detta med hänvisning till att Breitbart sprider hatpropaganda, enligt Adage. Däremot finns det andra aktörer som fortfarande samarbetar med sajten. 

En genomgång som Resumé har gjort visar att ett flertal svenska annonsörer syns på sajten via annonsnätverk. Bland dessa finns:
# Willy's
# Blocket Jobb
# Expedia
# Fortum
# Glitter
# Hotels.com

En annan aktör är statliga Folkhälsomyndigheten vars annons uppmanar besökarna att gå in på kampanjsajten Hividag.se. 
– Folkhälsomyndigheten har inte betalat några pengar för annonsering på den sajten. Jag ber att få hänvisa dig till Matador som är den byrå som är upphandlad för att hålla i annonseringen kring informationskampanjen Hiv idag, hälsar pressekreteraren Sara Rörbecker

Matadors projektledare Anna Hellström som ansvarar för Hiv idag-kampanjen berättar att de använt sig av Googles annonsnätverk GDN som innehåller miljontals sajter. Att Breitbart ingick bland dessa är ett misstag, hävdar hon.
– Om man tillåter annonser på sin sida anluter man sig per autoamtik och går igenom en granskning. Granskningen har inte fungerat på just den här sajten. Google var glada över att få veta det här, säger hon.

– Det är så offantligt många som ingår i nätverket att det är svårt att ha detaljkontroll. Det kräver manuell hantering. 

Folkhälsomyndigheten vill nå ut till hela Sveriges befolkning med sin hiv-kampanj. 
– Då väljer vi att gå ut väldigt brett. Risken är att misstag slinker igen, säger Anna Hellström som tycker det är bra att annonserna på Breitbart uppmärksammas.



Dela sidan: