Dela sidan:

Enligt Stockholms Stadsmission, som tagit fram kampanjen tillsammans med Garbergs, besökte 30 000 hemlösa Stadsmissionens Center i fjol, vilket är en ökning på fem procent jämfört med 2011. På Crossroads, mötesplatsen för EU-migranter i hemlöshet, har antalet besök mer än fördubblats sedan starten 2011 till drygt 35 000 besök.

För att få fler att donera pengar till organisationen gjordes så kampanjen "Stockholm har blivit kallt", dit artisten Dante knöts, som tolkade Orups klassiker "Stockholm". Nu prisas den i 100-Wattarens kategori Ideellt – Kampanj.

Motiveringen lyder:
"I en svårt konkurrensutsatt period där fokus i branschen var riktat åt ett helt annat håll lyckades årets 100 watt skapa genomslag och effekt. Med en bra målgruppsinsikt plockade de upp en låt som berört en hel generation och gjorde den till ett högaktuellt budskap. En kreativ utformning som anpassades till samtliga kanaler på ett innovativt sätt och en tydlig avsändarkoppling gav nytt insamlingsrekord och skyhög uppmärksamhet i målgruppen."

Andra prisade i kategorin:
75 Watt: Gula Båtarna, Gula Båtarna/BerntzonBylund
50 Watt: Jag är lärare, Södertörns högskola/Gullers Grupp



Dela sidan: