Dela sidan:

I snart tre och ett halvt år har karaktären Karim sålt prisvärda Comviq-abonnemang i sin fiktiva kiosk. Ibland själv, ibland tillsammans med polisen Krister. Reklamkonceptet utvecklades av Forsman & Bodenfors, men har nu gått över till nya byrån ANR BBDO.

Särskilt en av filmerna är hyllad. Här får Tariq Alkhizai, som spelar Karim, berätta sin personliga historia. Det visade sig att han har varit fäktningsinstruktör för irakiska hovet och vunnit OS. Karriären som kulturpersonlighet ledde till förföljelse av polisen och senare tillflykt till Sverige. Livsödet dokumenterades av Comviqs reklambyrå Forsman & Bodenfors och blev till ett ställningstagande för tolerans.

Nu vinner Forsman & Bodenfors årets 100-wattare i kategorin Långsiktigt med motiveringen:

”Det är sällan man ser ett så tydligt exempel på reklameffektivitet som här. I en bransch där konkurrensen är stenhård och där kunderna inte bara är lågintresserade utan oftast direkt skeptiska, har man med hjälp av ett tydligt kommunikationskoncept ökat både erinran och liking trots minskade investeringar. Så smart att låta den viktigaste säljkanalen bli konceptets bas och den härliga försäljaren varumärkets ansikte. Och så imponerande att göra nya kreativa uttag år efter år. Det brukar vara svårt att kombinera hög liking med billigt. Men om man gör det billigt, billigt, billigt verkar det jättelätt!”

Andra prisade i kategorin:

75 Watt: Vad behöver du idag? Pressbyrån/Åkestam Holst
50 Watt: Lidl, Lidl/INGO



Dela sidan: