Dela sidan:

Action Aids samlingsskiva med tackor och bockar släpptes i fjol strax före jul och seglade snabbt upp på Spotifys topplistor. Syftet var att få intäkter för att minska fattigdom.

För att åstadkomma detta har Action Aid använt sig av geten i sin marknadsföring sedan 2006. Men fram tills i julas har marknadsföringen skett på mer traditionellt vis.

– Vi kände till ett internetfenomen där getter remixades in i kända låtar, typ Living on a prayer. Det, tillsammans med att musik hör julen till, gjorde att vi direkt kom fram till att vi skulle göra ett julalbum med sjungande getter. Vi gjorde en prototyplåt, folk garvade skitmycket och då visste vi: Här hade vi någonting, sa Petter Rudwall, cd på Wenderfalck, i samband med att initiativet prisades i Resumés tävling Månadens kampanj.

"All I Want For Christmas is a Goat" vinner 100 Watt i kategori ideellt – singel.

Motiveringen lyder:
"Får man skoja när det handlar om fattigdom? Kan musik vara usel och ändå bli en världshit? Om svaren är en donationsökning på 41%, den mest virala låten på Spotify och en räckvidd på över 700 miljoner exponeringar har vi inget att invända. Tvärtom är effekten ljuv musik för juryns öron."

Andra prisade i kategorin:
75 Watt: Business Like a Swede, TCO/ANR BBDO
50 Watt: 5 minuter i hemlöshet, Göteborgs Kyrkliga Stadsmission/Dear Friends



Dela sidan: